Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 47824
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 05 جولای 2023 - 14:42 |

توافق پاکستان و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی

توافق پاکستان و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی

در جریان سفر رسمی وزیر دفاع تاجیکستان به پاکستان دو کشور ضمن بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مشترک در منطقه از جمله مساله افغانستان، برای گسترش همکاری‌های نظامی-اطلاعاتی توافق کردند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از وزارت دفاع پاکستان، شیر علی میرزا در راس یک هیات بلندپایه نظامی-امنیتی در شهر راولپندی با خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان دیدار کرد.

طرفین موضوعات مورد علاقه متقابل، همکاری‌های دفاعی و آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر دفاع پاکستان گفت که اسلام‌آباد و دوشنبه به عنوان همسایگان افغانستان با چالش‌ها و تهدیدات امنیتی مشابهی روبرو هستند.

وی افزود که پاکستان به حل مسالمت آمیز همه مسائل اعتقاد دارد و از تلاش های تاجیکستان در ارتقای صلح و ثبات در منطقه قدردانی می کند.

توافق اسلام‌آباد و دوشنبه بر گسترش همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی

خواجه محمد آصف، طرح کریدور اقتصادی پاکستان-چین را دارای فرصت‌های جدید و منحصربه‌فرد برای تقویت ارتباط و یکپارچگی از بندر گوادر تا کاشغر چین و مرغاب در تاجیکستان دانست.

وزارت دفاع پاکستان با اعلام توافق اسلام‌آباد و دوشنبه بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های دفاعی، اطلاعاتی و نظامی، افزود: پاکستان به ارائه کمک در زمینه ظرفیت سازی اطلاعاتی و به اشتراک گذاری تخصص فنی با نیروهای مسلح تاجیکستان ادامه خواهد داد.

مجلس تاجیکستان اواخر اردیبهشت امسال توافقنامه تجارت ترانزیتی بین دولت‌های این کشور و پاکستان را تصویب کرد که هدف اصلی آن دسترسی کشتی‌های باربری تاجیکستان به بنادر کراچی و گوادر است.

بیست و سوم آذر سال گذشته امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، به دعوت شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، در یک بازدید رسمی دو روزه، به اسلام‌آباد سفر کرد.

پس از اولین دوره های کسب استقلال، تاجیکستان به عنوان یک کشور مستقل و آزاد روابط خود را با تعدادی از کشورهای جهان آغاز کرد. به ویژه در این دوره، تاجیکستان روابط اقتصادی و اجتماعی خود را با پاکستان تقویت کرد. روابط دیپلماتیک بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی پاکستان در ۱۶ خرداد ۱۳۷۱ احیا و یک سال بعد از آن جمهوری اسلامی پاکستان سفارت خود را در جمهوری تاجیکستان بازگشایی کرد و فعالیت آن از اوایل سال ۱۳۷۳ آغاز شد. کشور پاکستان یکی از اولین کشورهایی است که استقلال تاجیکستان را رسماً به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود را از همان دوره آغاز کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.