Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 47897
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 09 جولای 2023 - 15:45 |

درخواست حقوق پناهندگی توسط پناهجویان افغان در پاکستان

درخواست حقوق پناهندگی توسط پناهجویان افغان در پاکستان

پناهجویان افغان در پاکستان در نامه‌ای سرگشاده از دولت اسلام‌آباد و سازمان ملل متحد خواستار تأمین حقوق پناهندگی و مدارک اقامتی شدند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، شورای مهاجرین افغان در پاکستان در یک نامه سرگشاده از نهادهای مربوط دولت پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواست تا به مشکلات آنها رسیدگی شود.

میر احمد رؤفی، رئیس شورای مهاجرین افغان در پاکستان در این‌باره گفت: آنچه که بر مهاجرین از سوی پلیس در پاکستان اعمال می‌شود، دردآور است، ما جلسه‌ای داشتیم و نامه‌ای سرگشاده نوشتیم و به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ارائه کردیم و تصمیم داریم این نامه را همچنین به شکل حضوری به ارگان‌های مربوطه برسانیم تا مشکلات مهاجرین افغان را کاهش دهند و یا زمینه زیست بهتر آن‌ها در پاکستان فراهم شود.

این نامه بیشتر به مشکلات افغان‌هایی پرداخته که پس از تسلط طالبان بر افغانستان از این کشور به پاکستان مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرین تازه وارد افغان به پاکستان که بیشتر آن‌ها برای اخذ ویزا کشور سوم به آن کشور رفته‌اند، اخیراً بارها اعتراض کرده‌اند که دولت پاکستان ویزای اقامت آن‌ها را تمدید نمی‌کند و از همین‌رو از سوی پلیس پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

در نامه شورای مهاجرین افغان در پاکستان از دولت آن کشور خواسته شده تا به آن‌ها ویزای اقامت صادر کند و همچنان افغان‌هایی را که می‌خواهند از آن کشور خارج شوند، از جریمه هنگام خروج معاف کند.

در این نامه همچنان از دولت پاکستان خواسته شده تا طبق اعلامیه حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو، حقوق پناهجویان افغان را رعایت کند.

در بخشی از این نامه از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تقاضا شده که به مهاجرین افغان کارت پناهند‌گی بدهد و یا پلیس پاکستان را متقاعد بسازد که توکن توزیع شده از سوی اداره «شارپ » که نهاد همکار کمیساریا است را به عنوان سند قانونی پناهند‌گی بشناسد.

پیش از این منزه کاکر، وکیل مدافع مهاجرین افغان در پاکستان، بارها از دستگیری هزاران افغان حتی با داشتن مدرک قانونی و حبس آن‌ها در زندان‌های کراچی سخن گفته بود.

صدها تن از افغان‌ها از جمله زنان، کودکان و بیماران که مدتی را در زندان‌های پاکستان در حبس به سر برده و سپس به افغانستان اخراج شدند. چهار نفر از این بیماران در زندان‌های پاکستان جان باختند و گفته می‌شود زندانیان به خدمات بهداشتی لازم دسترسی ندارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.