Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 47752
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 03 جولای 2023 - 9:25 |

وزیر خارجه روسیه: مسکو دیگر به غرب اعتماد ندارد

وزیر خارجه روسیه: مسکو دیگر به غرب اعتماد ندارد

وزیر خارجه روسیه ضمن تشریح اهداف کشورش در درگیری اوکراین، تاکید کرد: دولت آمریکا علاقه‌ای به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در اوکراین نشان نداده و با نادیده گرفتن واقعیت‌ها، از هر ابتکار صلحی انتقاد کرده و معتقد است ابتدا روسیه باید شکست بخورد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با گروه رسانه‌ای “رادیو و تلویزیون پرتغال” اعلام کرد که این کشور در درگیری‌های پیرامون اوکراین نه برای دست یابی به سرزمین‌ها، بلکه برای مردم روسیه، تاریخ، مذهب و زبان آنها می جنگد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به این سئوال که آیا در مذاکرات احتمالی با اوکراین “صلح در ازای سرزمین” امکان پذیر است؟ گفت: «باید درک کنید که، این رویکردی است مانند روابط بازاری: من به شما چیزی را داده و شما به من. ما نه برای سرزمین‌ها، بلکه برای مردم، برای تاریخ مشترک، مذهب و زبان روسی، که زبان مادی همه ماست می جنگیم. دقیقاً این سیستم عملکرد سازمان ملل است که اکنون به سادگی در هم شکسته شده، نه تنها در اوکراین، بلکه در سایر کشورهای اروپایی، در کشورهای حوزه بالتیک. همه درباره آن ساکت هستند. من از بسیاری از طرفین صحبتهای خود در این باره سؤال می کنم – هیچ کس پاسخ نمی دهد. آیا کسی می تواند تصور کند که مثلاً برای مردم سوئیس فرانسوی یا آلمانی را ممنوع کنند؟ یا ایرلند – انگلیسی را. بلژیک – فنلاندی را. حتی تصورش غیرممکن است.  ۵٫۲ درصد سوئدی‌ها در فنلاند زندگی می کنند و زبان سوئدی زبان مادری آنهاست، چگونه می تواند منع شود. در اوکراین، حداقل ۲۰ درصد از جمعیت آن روس هستند، و بیش از نیمی از مردم این کشور به زبان روسی صحبت کرده و حتی فکر می کنند. بنابراین، در رابطه با اوکراین موضوع سرزمین مطرح نیست.»

لاوروف یادآور شد: ما در خصوص این واقعیت صحبت می‌کنیم که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین “از دستور نابودی هرگونه مظاهر تمدن روسی در خاک کشوری پیروی می کند که نه او، بلکه پیشینیانش، همان افراد تندروی افراطی و نئونازی‌ها، از سوی غرب مجوز انجام یک کودتایی را یافتند با این هدف اصلی: تبدیل اوکراین به ابزاری برای مهار و تضعیف امنیت روسیه، از بین بردن هر آنچه در آن سرزمین به روس‌ها مربوط شده و بدست آمده است.

لاوروف: غرب دیگر نمی‌تواند از اعتماد روسیه در هیچ زمینه‌ای برخوردار شود

وزیر امور خارجه روسیه در  این مصاحبه  همچنین تاکید کرد که انتظارات مبتنی بر رفتار شایسته کشورهای غربی محقق نشد و آنها دیگر نمی توانند از اعتماد روسیه برخوردار شوند. سرگئی لاوروف گفت: من با کسانی موافقم که می گویند به جای بررسی دلایل این اتفاق، بهتر است برای آینده اقدام کنیم، بر این اساس که غرب دیگر نمی تواند از اعتماد ما چه در زمینه امنیت و نه در امور تجاری و روابط اقتصادی و نه در سازوکارهای مالی ایجاد شده در چارچوب جهانی شدن، برخوردار باشد.

وی یادآور شد که شعارهای ایجاد یک فضای واحد اقتصادی و بشردوستانه از لیسبون تا ولادی وستوک نیز همان وضعیت فضای امنیتی را دارد. به گفته وی، با این حال، این کشورهای غربی بودند که در فضای عمومی بحث در مورد احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را شروع کردند. لاوروف بدین ترتیب سخنان لیز تراس، نخست وزیر سابق بریتانیا را به یاد آورد که به عنوان نامزد پست نخست وزیری برای نخستین بار  گفت که به عنوان فرمانده عالی کل نیروهای مسلح، بدون تردید دکمه قرمز را فشار خواهد داد.

گفتگو با زلنسکی بی فایده است، چون او مستقل نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود با گروه رسانه ای رادیو و تلویزیون پرتغال، تاکید کرد که مذاکره با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بی معنی است، برای اینکه او از خود استقلال عمل ندارد. او گفت: «همه می دانند که زلنسکی به هیچ وجه شخصیت مستقلی نیست. به او گفته می شود که چه کاری باید انجام دهد، آنها یک خط رفتاری برای او تعیین می کنند و زلنسکی با دنبال کردن این خط، البته بسته به وضعیت و  آنچه اتفاق می افتد، هر روز  چیزی را می گوید و به درستی وظیفه هنرپیشگی خود را انجام می دهد. بنابراین صحبت کردن با او کاری کاملاً بیهوده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه توجه خود را به نشستی که به ابتکار کی‌یف در کپنهاگ با حضور دیپلمات های کشورهای غربی برگزار شد، جلب کرد و افزود: «اکنون غرب گروهی از کشورها را ایجاد کرده که اخیراً در کپنهاگ ملاقات کردند. کل گروه ۷٫ کشورهای بریکس نیز به استثنای روسیه و البته نمایندگان عربستان سعودی، ترکیه و اوکراین به آنجا دعوت شدند. جمهوری خلق چین نیز دعوت نامه دریافت کرد، اما از شرکت در این رویداد خودداری کرد، زیرا به درستی معتقد بود که این نشست محکوم به شکست است و منحصراً تقابلی خواهد بود، زیرا قبل از تشکیل آن اعلام شده بود که هدف آن اطمینان از تأیید “فرمول صلح” زلنسکی است.

لاوروف یادآور شد: «”فرمول صلح” زلنسکی “به خوبی برای همه شناخته شده است.” این “فرمول” خواستار تسلیم شدن و مجازات روسیه و همچنین دریافت غرامت از ما است. طبق آن تنها پس از آن می توان گفت که گفت و گوهای صلح می تواند انجام شود و توافقات صلح حاصل شود.»

دولت بایدن علاقه ‌ای به راه حل مسالمت آمیز درگیری اوکراین ندارد

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به این واقعیت اشاره کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، علاقه ای به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نظامی در اوکراین نشان نمی دهد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «در مورد موضع گیری جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دولت او باید بگویم  آنها ادعا می کنند که خواستار صلح در اوکراین هستند، ولی نه تنها هرگز پیشنهادی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز نداده‌اند، بلکه حتی زمانی که ابتکارات مناسب در کشورهای جنوب جهانی اتخاذ شد، زمانی که از طرف چین مطرح شد، ابتکار عمل کشورهای آفریقایی، ابتکار صلح از سوی رئیس جمهور برزیل [لوئیس ایناسیو] لولا داسیلوا شنیده شد، فقط اظهارات انتقادی از سوی آنها شنیده می شود. این در حالی است که رهبری روسیه همچنان برای مذاکره درباره اوکراین آماده است.»

وی تاکید کرد که روسیه آماده است تا به نظرات همکاران غربی در صورت پیشنهاد سازماندهی گفتگو در مورد تنش زدایی با در نظر گرفتن منافع مسکو گوش دهد. وزیر خارجه روسیه به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره حل مناقشه اوکراین از طریق مذاکره اشاره کرد و توضیح داد: «غرب زمانی که از پایان دادن به مناقشه اوکراین به صورت مسالمت آمیز صحبت می کند، با رفتار خود در تناقض قرار دارد، در حالی که همیشه بر پیروزی بر روسیه تاکید می کند. تقریباً همزمان با اظهارات وزیر امور خارجه بلینکن، رئیس شورای امنیت ملی ایالات متحده و رهبران اتحادیه اروپا و ناتو هم این موضع گیری را مطرح می کنند که ابتدا اوکراین باید پیروز شود و در عملیات ضد حمله خود موفقیت بست آورد و تنها پس از آن تصمیم به مذاکره می گیریم.»

وزیر امور خارجه روسیه در جمع بندی تاکید کرد که غرب به دلیل اظهارات ضد و نقیض خود دچار “وضعیت اسکیزوفرنی” شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.