Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 48995
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 28 آگوست 2023 - 12:40 |

دیدار هیات ازبیکستان با مقام‌های حکومت سرپرست

دیدار هیات ازبیکستان با مقام‌های حکومت سرپرست

هیاتی که اخیرا از ازبیکستان به افغانستان آمده با مقام‌های چندین وزارت‌خانه در کابل دیدار و روی موارد گوناگون از جمله روابط بازرگانی گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، عصمت الله ارگاشف، نماینده ویژه ازبیکستان برای افغانستان در دیدار با شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه روی ایجاد سهولت‌ها برای بازرگانان، صدور ویزا و کمک‌های بشردوستانه به کشور گفت‌وگو کرده است.

این هیات با مقام‌های وزارت صنعت و تجارت نیز دیدار داشته است. وزارت صنعت و تجارت گفته است که در این دیدار روی سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون به ویژه معادن، فراهم شدن تسهیلات میان افغانستان، پاکستان و ازبیکستان و ترتیب موافقت‌نامه‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چندجانبه گفت‌وگو شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «دو طرف در رابطه به تقویت سرمایه‌گذاری در افغانستان، کاهش فیس‌های ترانزیتی، فراهم نمودن تسهیلات ترانزیتی میان افغانستان، جمهوری اسلامی پاکستان و ازبیکستان، افزایش فعالیت‌های گمرکات الی ۲۴ ساعت و ترتیب موافقت‌نامه‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چندجانبه بحث و گفت‌وگو نمودند.»

وزیر ترانسپورت ازبیکستان با سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی کشور از گذرگاه تورخم دیدار کرده است.

امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت وزارت ترانسپورت و هوانوردی گفته است که طرف‌ها در این دیدار روی توسعه حمل‌ونقل، ترانزیت و همکاری‌های دوجانبه میان کابل و تاشکند تاکید کرده‌اند.

امام الدین احمدی در باره این دیدار به طلوع‌نیوز گفت: «در این سفر، هیات در باره مسایل ترانزیتی و ارتباطات ترانزیتی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.»

عصمت‌الله ایرگاشف گفته است: «علاقمندی ازبیکستان در این بخش است که ما از طریق افغانستان بارچلانی ترانزیتی را انجام دهیم.»

در سوی دیگر، انجمن صنعت‌کاران افغانستان تاکید می‌ورزد که مسوولان امارت اسلامی در دیدارهای شان با مقام‌های ازبیکستانی باید روی افزایش واردات برق از ازبیکستان نیز گفت‌وگو کنند.

کم‌بود برق همواره از چالش‌های اساسی صنعت‌کاران در کشور بوده و است.

عبدالجبار صافی، رییس انجمن صنعت‌کاران افغانستان گفت: «مهم‌ترین خبر این است که وزارت صنعت و تجارت باید در این باره کار کند که چه گونه برق وارداتی ازبیکستان را بیشتر بسازد و صنعت‌کاران و سرمایه‌گذاران بسیار ضرورت به برق دارند.»

عصمت الله ارگاشف، نماینده ویژه ازبیکستان برای افغانستان همچنان گفته است که در یک سال گذشته نزدیک به ۶هزار تُن کالای بازرگانی ازبیکستان از مسیر افغانستان به پاکستان صادر شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.