Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 49209
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2023 - 11:57 |

درگیری در تورخم؛ تأکید امارت اسلامی بر رفع تنش‌ها از راه گفت‌وگو

درگیری در تورخم؛ تأکید امارت اسلامی بر رفع تنش‌ها از راه گفت‌وگو

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که یک نیروی امنیتی در درگیری روز گذشته در گذرگاه تورخم کشته شده و دو تن دیگر زخم برداشته‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای مجاهد هرچند درباره‌ی علت این درگیری چیزی نمی‌گوید؛ اما بر حل تنش‌ها از راه گفت‌وگو تاکید می‌ورزد.

نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان پاکستانی پیش از چاشت روز چهارشنبه در گذرگاه تورخم باهم درگیر شدند. بربنیاد گفته‌های مقام‌های محلی ننگرهار، این درگیری هنگامی از سوی نیروهای پاکستانی آغاز شد که نیروهای امارت اسلامی سرگرم بازسازی یک پاسگاه در فاصله ۴۰۰ متری خط فرضی بودند.

ذبیح الله مجاهد در باره درگیری گفت: «ما خواهان این هستیم که جهت پاکستانی باید در این موارد محتاط باشند؛ چون شلیک کردن به یک طرف طبیعی است که مشکلات را به بار میاورد، جان مردم را می‌گیرد و این‌جا هر دو با مشکلات مواجه می‌شویم. طبیعی است که مشکلات را از راه گفت‌وگو حل کنیم و کمیته‌های مشترک نیز داریم.»

گذرگاه تورخم روز پنج‌شنبه هم به روی رفت و آمد مسدود ماند.

در همین حال، برخی از مسافران و بیمارداران نیز نگران مسدود ماندن گذرگاه تورخم هستند و از دو طرف می‌خواهند تا این چالش را به‌گونه‌ی مسالمت‌آمیز حل کنند.

صفی الله، باشنده ننگرهار به طلوع‌نیوز گفت: «کودکان، زنان و مردم با مشکل روبه‌رو شدند. این‌جا لاری‌های ترانزیتی است که به علت جنگ ایستاده اند و مردم با چالش زیادی روبه‌رو هستند.»

عوض خان، دکان‌دار در تورخم گفت: «از راه تفاهم این موضوع را حل کنند. جنگ زیان دارد. ببینید لاری‌های میوه و سبزی ایستاد است. مردم زیان مالی دیده‌اند.»

آگاهان مسایل نظامی درباره درگیری‌های مرزی میان نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان پاکستانی چنین دیدگاه دارند.

صادق شینواری، آگاه مسایل نظامی گفت: «تکرار و ادامه چنین برخوردهای مسلحانه می‌تواند بالای روابط دپلوماتیک کشورها اثرهای منفی بگذارد.»

اسدالله ندیم، آگاه مسایل نظامی گفت: «به هیچ وجه به نفع پاکستان و به نفع افغانستان نیست. بهترین راه حل این است که همه سوءتفاهم‌های که بین دو طرف وجود دارد، از راه مفاهمه، مذاکره و تعامل بر اساس تامین منافع دو جانبه حل شود.»

گذرگاه تورخم در دو سال پسین هر از گاهی گواه درگیری میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای امارت اسلامی بوده است.

وزارت داخله پیش از این آمار داده است که در دو سال پسین نزدیک به ۵۰ درگیری مرزی با پاکستان، ایران، ترکمنستان و ازبیکستان رخ داده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.