Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 49573
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 21 سپتامبر 2023 - 11:50 |

مجمع عمومی سازمان ملل؛ رهبران جهان و موضوع افغانستان

مجمع عمومی سازمان ملل؛ رهبران جهان و موضوع افغانستان

برخی رهبران جهان در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در‌باره‌ی ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان، تامین حقوق بشری و پابندی امارت اسلامی به توافق‌نامه دوحه سخن گفته‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امیر قطر، رییس‌جمهور ازبیکستان، رییس‌جمهور ایران، رییس‌جمهور ترکیه وزیر خارجه حکومت عبوری پاکستان از کسانی بودند که مسایل افغانستان پرداختند؛ اما رییس‌جمهور امریکا در سخنرانی که در این نشست داشت، از افغانستان نام نبرد.

رجب طیب اردوغان و ابراهیم رییسی در این نشست بر ایجاد حکومتی که تمامی اقشار جامعه در آن حضور داشته باشند، تاکید وزیدند.

رجب طیب اردوغان گفت: «مبدل شدن دولت موقت افغانستان به یک حکومت فراگیر که در آن تمام اقشار جامعه به‌طور منصفانه نمایندگی داشته باشند، راه پیشرفت را برای افغانستان هموار خواهد کرد و در عرصه بین‌المللی با استقبال مثبت روبه‌رو خواهد شد.»

ابراهیم رییسی گفت: «در افغانستان، ایران بر دولت فراگیر و ضرورت رعایت حقوق همه طوایف، قومیت و مذاهب در این کشور تاکید دارد. در عین حال، اقدام عاجل بین‌المللی برای رسیدگی به بحران فوری پناهجویانی که از کشور خارج شدند به‌خصوص در ایران، ضروریست.»

نمایندگان قطر و ازبیکستان در این نشست از اوضاع بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند و خواهان ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شدند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر بر پابند ماندن حکومت سرپرست افغانستان به تعهداتی که در توافق‌نامه دوحه کرده، تاکید کرده است.

امیر قطر گفت: «ما به هماهنگی، تلاش‌های بین‌المللی و تسهیل گفت‌وگو با سازمان ملل متحد و کشورهای مربوطه درباره اوضاع افغانستان ادامه می‌دهیم. افزون بر این، دولت موقت افغانستان باید از پابندی به توافق‌نامه دوحه، جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و جلوگیری از ورود افغانستان به یک بحران بشری دشوار و مبدل نشدن این کشور به پناهگاه امن برای هراس‌افگنان اطمینان حاصل کند.»

شوکت میرضیایوف، رییس‌جمهور ازبیکستان در این نشست گفته است: «تنها گذاشتن دوباره افغانستان با مشکلات خودش یک اشتباه بزرگ خواهد بود. نادیده گرفتن، منزوی کردن و اعمال تحریم‌ها تنها مشکلات مردم عادی افغانستان را تشدید می‌کند. ما باورمند هستیم که کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نباید کاهش یابد.»

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزیران خارجه دوازده کشور در بیانیه‌ای از حکومت سرپرست افغانستان خواهان حق کار، آموزش و زندگی اجتماعی زنان و دختران در افغانستان شده‌اند.

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت عبوری پاکستان نیز در سازمان “اشیا سوسایتی” تعامل جامعه جهانی با حکومت سرپرست را سودمند خوانده است.

هرچند که امارت اسلامی درباره‌ی گفته‌های سران این کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل چیزی نمی‌گوید؛ اما نقض حقوق زنان را در کشور رد می‌کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «حقوق مردم افغانستان مطابق اصول اسلامی و با درنظر داشت منافع ملی کشور تامین شده. مسایل داخلی افغانستان به مردم افغانستان ربط دارد ولی در نشست‌های که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، باید نماینده مردم افغانستان در آن نشست از مسایل خود بحث بکند.»

پیش از آغاز هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امارت اسلامی گفته بود که انتظار دارد تا درباره‌ی رفع تحریم‌های موجود در افغانستان در این نشست خواسته بود تا درباره رفع تحریم ها بر امارت اسلامی گام بردارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.