Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 50905
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 04 دسامبر 2023 - 0:57 |

مدرسه‌سازی طالبان؛ طی دو سال ۳۵۰ مدرسه دینی در غور ساخته شده است

مدرسه‌سازی طالبان؛ طی دو سال ۳۵۰ مدرسه دینی در غور ساخته شده است

طالبان در غور در بیش از دو سال گذشته حدود ۳۵۰ باب مدرسه دینی ساخته‌اند. مقام‌های محلی این گروه در این ولایت با ابراز خرسندی از روند مدرسه‌سازی، از وزارت معارف تحت کنترل طالبان خواسته‌اند که یک‌ هزار و ۵۰۰ بست برای مدرسه‌های دینی این ولایت اختصاص دهد. این در حالی است که شماری از فعالان مدنی و باشنده‌گان این ولایت از روند به رشد مدرسه‌سازی و جلب‌وجذب کودکان به این مکان‌ها، به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان می‌گویند که تمرکز بیش از حد طالبان به مدرسه‌سازی، علاقه مردم به مکتب و دانش مدرن را کم‌رنگ ساخته است. به گفته آنان هم اکنون طلبه‌های این مدرسه‌ها فتوای کفر و قتل صادر می‌کنند و در صورت تداوم، وضعیت در این ولایت غیرقابل کنترل خواهد شد.

حفیظ‌الله محفوظ، رییس معارف طالبان در غور، گفته است که این گروه پس از تسلط در افغانستان ۳۵۰ مدرسه دینی در این ولایت تاسیس کرده‌ است. او ادعا کرده که ایجاد مدرسه‌های دینی در ولایت غور تغییرات مثبتی را برای بلند بردن سطح تحصیلی جوانان به وجود آورده است.

این مقام محلی طالبان افزوده است: «حدود تقریبا ۳۵۰ مدرسه دینی از جانب وزارت [معارف] برای علمای دینی مدرسه ساختیم. به تعداد ۱۷۲ بست به مدرسه‌های رسمی و دولتی که داشتیم اضافه شده» است. او ابراز امیدواری کرده که وزارت معارف تحت کنترل این گروه یک ‌هزار و ۵۰۰ بست دیگر را به مدرسه‌های دینی طالبانی و خصوصی در غور اختصاص بدهد.

این در حالی است که شماری از جوانان و افرادی که پیش از تسلط طالبان فعالیت مدنی داشتند، مدرسه‌سازی از سوی این گروه را نگران‌کننده می‌خوانند. به گفته آنان، تلاش طالبان برای ایجاد مدرسه‌سازی ‌و به فراموشی سپردن مکتب‌ها، نگران‌کننده است. این فعالان مدنی تاکید می‌کنند که در صورت تداوم وضعیت موجود «فاتحه مکاتب» به‌زودی خوانده خواهد شد.

آنان با ابراز نگرانی می‌گویند که پس از تسلط طالبان، «گروه‌گروه» از کودکان، نوجوانان و جوانان به مدرسه‌های طالبانی رفته‌اند و در آن‌جا به‌گونه افراطی آموزش می‌بینند.

قدیر (مستعار) یکی از جوانان غور که پیش از تسلط طالبان فعالیت‌های مدنی داشت، می‌گوید: «این ولایت پر از مدرسه و طلبه‌های مدرسه شده و قصه مکتب این روزها سرد شده است.» او در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌افزاید: «حالا صدای خود را بلند نمی‌توانیم، اما وضعیت موجود بسیار خطرناک است. به هر طرف نگاه می‌کنیم، مدرسه ساخته شده است. ملاهایی که افراطی هستند، اما سطح تحصیلات دینی‌شان پایین است، جذب می‌شوند.»

این فعال مدنی پیشین در غور تاکید می‌کند که با سقوط نظام جمهوریت، علاقه‌مندی دانش‌آموزان و دانشجویان به ادامه تحصیل کاهش یافته و طالبان نیز در این زمینه ذهنیت‌سازی کرده‌اند. به گفته او، بی‌توجهی به وضعیت مکتب‌ها، شاگردان را دل‌سرد کرده است.

او همچنان ادعا می‌کند: «حتا به اندازه نصف مدرسه، به مکتب توجه نمی‌شود. چیزی که ما می‌بینیم، مدرسه‌ها جای‌گزین مکتب‌ها می‌شود و این بسیار خطرناک است.»

از سوی دیگر عارف (مستعار) باشنده‌ دیگر غور، از حضور کودکان در مدرسه‌های دینی ابراز نگرانی می‌کند. به گفته او، حضور کودکان زیر سن، باعث رشد افراطیت در جامعه می‌شود. او می‌افزاید: «با ادامه چنین وضعیت تا کم‌تر از سال دو سال دیگر دانش‌آموزان مدارس «حکم قتل» افراد «بدون ریش» را صادر می‌کنند.» این جوان غوری می‌گوید: «وضعیت نگران‌کننده است. هرچه طفل خردسال بوده، جمع‌آوری کرده و برده‌اند به مدارس. همین شاگرد‌های مدرسه در غور فتوای کشتن نظامیان سابق را صادر می‌کنند. شاهد بودم که می‌گفتند معاش معلم را عربستان و معاش سرباز پولیس را امریکا می‌داد و به همین دلیل کشتن نظامیان پیشین روا و جهاد حساب می‌شود. بلندگوهای مسجد در اختیارشان است؛ فتوای قتل صادر می‌کنند.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان در هر ولسوالی این ولایت یک مدرسه دینی مجهز با خوابگاه می‌سازند. در تازه‌ترین مورد، صدر‌الدین سعد، رییس مالی و حسابداری وزارت معارف طالبان، به غور سفر کرده و از ایجاد خوابگاه‌ها برای مدرسه‌های طالبان پرده برداشته است. او گفته که در هر ولسوالی افغانستان یک مدرسه دینی مجهز با خوابگاه تاسیس می‌شود و کارهای عملی آن‌ها آغاز شده است.

این مقام طالبان در سفرش به ولسوالی دولینه ولایت غور گفته که قرار است به‌زودی خوابگاه مدرسه این ولسوالی برای ۵۰ تن با تمام لوازم و امکانات رهایشی ساخته شود.

طالبان در حالی دست به مدرسه‌سازی زده‌اند که شماری از مدرسه‌های دینی و مسجدها، در ۲۰ سال گذشته از پایگاه‌های مهم و مراکز سربازگیری طالبان بود‌. ده‌ها ملاامام و مدرس آن مدرسه‌ها در زمان استقرار نظم جمهوریت، علیه دولت پیشین فتوا صادر می‌کردند.

اکنون پس از دو سال و سه ماه سلطه طالبان بر افغانستان، در هر ولایت صدها مدرسه دینی ایجاد شده است. این گروه براساس دستور ملا هبت‌الله در هر ولایت یک «مدرسه بزرگ جهادی» و در هر ولسوالی چندین مدرسه دینی تاسیس کرده‌ و در کنار آن ده‌ها مدرسه غیر‌رسمی به حمایت طالبان در کشور ساخته شده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.