Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 50935
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 05 دسامبر 2023 - 22:50 |

نماینده سازمان‌ملل: افغانستان در آستانه فاجعه اقلیمی قرار دارد

نماینده سازمان‌ملل: افغانستان در آستانه فاجعه اقلیمی قرار دارد

استفن رودریگز نماینده برنامه توسعه سازمان‌ملل در افغانستان می‌گوید که این کشور در آستانه یک فاجعه‌ی اقلیمی قراردارد.

رودریگز در مطلبی در سایت دفتر بخش توسعه سازمان ملل در آسیا، گفته که میلیون‌ها شهروند افغانستان با تهدید دائمی خشک‌سالی، سیل، دمای شدید و تخریب زمین زندگی می‌کنند؛ تهدیدهایی که به‌گفته‌ی وی، بر معیشت، امنیت غذایی و رفاه حاکم است.

او در مطلبی زیر عنوان، “افغانستان در آستانه یک فاجعه اقلیمی قرار دارد، ما باید اکنون اقدام کنیم.” نوشته که “به همین دلیل است که ما باید از هم‌اکنون برای حمایت از افغانستان در ایجاد انعطاف‌پذیری آب‌وهوا و تضمین آینده‌ای پایدار برای مردم و سیاره‌ی زمین اقدام کنیم.”

به گفته او، افغانستان در سال ۲۰۲۳ در رتبه ششم در میان کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی و چهارمین کشور در معرض خطر بلایای طبیعی بوده‌است.

استفن رودریکز افزوده است که افغانستان از سال ۱۹۵۰ تا اکنون ۱٫۸ درجه سانتی‌گراد افزایش دما داشته است که از میانگین جهانی فراتر رفته است.

او خاطر نشان کرده که این تغییر دما بر کشاورزی و زنجیره‌ی ارزش کشاورزی -ستون فقرات اقتصادی کشور- آسیب وارد کرده است و اثرات درگیری، فقر و آوارگی را تشدید کرده است.

این مقام سازمان ملل افزوده است که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد بیشترین آسیب را از بحران تغییرات اقلیمی می‌بینند.

به گفته او، تحقیقات سازمان ملل بر چالش‌های پیچیده افغانستان تأکید می‌کند که خشک‌سالی، سیل، تخریب زمین و کاهش بهره‌وری کشاورزی را به‌عنوان تهدیدهای قوی برجسته می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد جمعیت افغانستان برای امرار معاش به منابع طبیعی وابسته هستند. با این حال، تنها ۱۲ درصد از زمین کشور قابل کشت است و تنها شش درصد در حال حاضر زیر کشت می‌رود.

رییس برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان اضافه کرده است که تغییرات اقلیمی تهدیدی برای کاهش دسترسی و کیفیت آب، خاک و محصولات کشاورزی است و زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی و سوءتغذیه قرار می‌دهد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.