Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 56879
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 20 آوریل 2024 - 2:01 |

در سه ماه اول سال جاری میلادی به ۲۱۰هزار کودک و ۱۴۰ هزار مادر سوء تغذیه خدمات ارائه شده است

در سه ماه اول سال جاری میلادی به ۲۱۰هزار کودک و ۱۴۰ هزار مادر سوء تغذیه خدمات ارائه شده است

وزارت صحت عامه می‌گوید که در سه ماه نخست سال روان میلادی، به حدود ۲۱۰ هزار کودک و ۱۴۰ هزار مادر مبتلا به بیماری سوء تغذیه، خدمات ارایه شده است.

شرافت زمان امرخیل سخنگوی این وزارت از نهادهای مددرسان در بخش بهداشت می‌خواهد تا برای ارایه خدمات بیش‌تر به بیماران سوء تغذیه، با وزارت صحت همکاری کنند.

سخنگوی وزارت صحت عامه در این باره گفت: «از آغاز سال ۲۰۲۴ تا حالا ما در تمام کشور حدود دو لک و ده هزار کودکانی که به سوی تغذیه متوسط مبتلا بودند خدمات بهداشتی ارایه کردیم و البته برای یک لک و چهل هزار مادرانی که به سوء تغذیه مبتلا بودند نیز خدمات ارایه شده است.»

برخی بیمارداران می‌گویند که به علت نبود غذای نا مناسب کودکان شان به سوء تغذیه مبتلا شده‌اند.

شفیقه مادر کودک بیمار گفت: «خوراکه چیزی نداریم از ناداری به این وضعیت رسیدیم.»

شفاخانه صحت طفل اندراگاندی یکی از شفاخانه‌های‌ست که همواره خانواده‌ها برای درمان بیماری‌های گوناگون به‌ویژه سوء تغذیه، کودکان شان را به این شفاخانه می‌آورند.

مسوول بخش داخله این شفاخانه می‌گوید که از چند سال به این‌سو تمامی بسترهای بخش سوء تغذیه این شفاخانه پر از بیماران بوده است.

محمد عارف حسن‌زی مسوول بخش داخله شفاخانه صحت طفل اندراگاندی گفت: «اکثراً بسترهای ما مصروف است؛ گاهی مریض زیادتر می‌شود دو نفر در یک بستر می‌باشد.»

پرسش این است که آیا بیماری سوء تغذیه تنها به عدم دسترسی غذایی نامناسب ربط دارد یا عوامل دیگری نیز سبب مبتلا شدن کودکان به این بیماری می‌شود؟

مجتبی صوفی پزشک در این باره گفت: «اول سطح آگاهی مادران بلند برود، اقتصاد مردم خوب شود و برای مردم آموزش داده شود که طفل خود را چگونه تغذیه کنند کدام غذا برای طفل مفید است سوء تغذی زمانی واقع می‌شود که مردم آگاهی درست از غذا و تغذیه ندارند.»

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت عامه، در سال ۲۰۲۳ میلادی برای ۵.۱ میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه متوسط و یک میلیون مادران مبتلا به این بیماری در سراسر کشور خدمات درمانی ارایه شده است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.