Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 56318
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 آوریل 2024 - 1:20 |

رژیم صهیونیتسی بزرگترین دریافت کننده کمک‌ از سوی آمریکا بوده است

رژیم صهیونیتسی بزرگترین دریافت کننده کمک‌ از سوی آمریکا بوده است

گزارشی که از سوی اندیشکده «شورای روابط خارجی» امریکا منتشر شده رژیم اسرائیل را بزرگترین دریافت کننده کمک‌های خارجی اعلام کرده است.

آمارهای «آژانس توسعه بین‌المللی» امریکا که در گزارش اندیشکده شورای روابط خارجی مورد استناد قرار گرفتند نشان داده‌اند رژیم اسرائیل در فاصله سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳، ۲۹۷ میلیارد دالر کمک خارجی از ایالات متحده امریکا دریافت کرده و تبدیل به بزرگترین طرف خارجی دریافت‌کننده کمک‌های واشنگتن شده است.

در این گزارش با فاش کردن این مساله که رژیم اسرائیل تبدیل به اصلی‌ترین متحد در بیرون از اعضای ناتو برای امریکا شده نوشته شده که این رژیم «دسترسی ممتاز به پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های و تجهیزت نظامی امریکا دارد.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» در این گزارش نوشته شد کمک‌های نظامی امریکا به تل‌آویو بعد از عملیات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ طوفان الاقصی و متعاقب آن حملات رژیم اسرائیل به غزه که به شهادت ده‌ها هزار نفر در این باریکه منجر شد با انتقادات فراوانی مواجه و تبدیل به موضوع بحثی داغ در سطح جهانی شد.

در گزارش این اندیشکده امریکایی نوشته شده است: «اسرائیل از زمان تاسیس به عنوان بزرگترین دریافت‌کننده تصاعدی کمک‌های خارجی امریکا بوده و مجموع کمک‌های نظامی و اقتصادی که دریافت کرده به حدود ۳۰۰ میلیارد دالر می‌رسد.»

در این گزارش تصریح شده اسرائیل از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ ۲۱۶ میلیارد دالر کمک نظامی و ۸۱ میلیارد دلار کمک اقتصادی را از امریکا دریافت کرده و مجموع این کمک‌ها به ۲۹۷ میلیارد دالر می‌رسد.

در فهرست همراه این گزارش بعد از رژیم اسرائیل، مصر در رده دوم دریافت‌کننده بیشترین کمک‌های خارجی امریکا قرار گرفته اما مجموع کمک‌هایی که از واشنگتن دریافت کرده شامل ۸۹ میلیارد دالر کمک نظامی و ۷۸ میلیارد دالر کمک اقتصادی می‌شود که تقریبا معادل نیم مبالغی که این رژیم دریافت کرده، است.

همچنین طبق این گزارش امریکا کمک‌ اقتصادی چشمگیری را در بین ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ در اختیار رژیم اسرائیل قرار داده است.

در متن این گزارش آمده است: «اما امروز تقریبا تمامی کمک‌های امریکا معطوف به حمایت از ارتش اسرائیل که در منطقه پیشرفته‌ترین است، می‌شود.»

امریکا به دلیل اعطای این کمک‌های نظامی و تسلیحاتی رژیم اسرائیل ، از این بابت که حملات این رژیم به نوار غزه به کشتار غیرنظامیان منجر شدند، هدف انتقادهای شدیدی واقع شده است.

واشنگتن در توجیه ارائه این کمک‌ها مدعی می‌شود رژیم اسرائیل تضمین‌های مکتوب مبنی بر این که تسلیحات دریافتی از امریکا را «مطابق با قوانین بین‌المللی» استفاده می‌کند ارائه کرده است.

اخیرا روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا با استفاده از «اختیارات وضعیت اضطراری» تنها دو معامله از بیش از ۱۰۰ معامله مهمات و تسلیحاتی که از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ تا اکنون با رژیم اسرائیل انجام داده را علنی کرده‌اند.

در این مقاله عنوان شد دولت امریکا معاملات دیگر را با ذکر این که در ارقام پایین‌تر از حد ضرورت اعلام عمومی انجام شده‌اند تنها به کانگرس اطلاع داده است.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده امریکا بعد از هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ مهمات زیادی را از دیپوهایش در اروپا به دیپوهایی که از زمان دهه ۱۹۹۰ در اسرائیل ساخته منتقل کرده است.

واشنگتن پست همچنین فاش کرد دولت امریکا اخیرا فروش ۲۵ واحد جنگنده اف-۳۵ و موتور های هواپیما به همراه ۱۸۰۰ بمب هدایت نشده ۹۰۰ کیلویی «ام.کی۸۴» و ۵۰۰ بمب هدایت نشده «ام.کی۸۲» به رژیم اسرائیل را تایید کرده اما آن را علنی نساخته است.

آژانس خبری پامیر

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.