Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 45955
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 15 آوریل 2023 - 11:50 |

خواست‌های شرکت کنندگان نشست سمرقند از حکومت سرپرست افغانستان

خواست‌های شرکت کنندگان نشست سمرقند از حکومت سرپرست افغانستان

شرکت کنندگان نشست سمرقند در ازبیکستان، بر ایجاد حکومت فراگیر، پیکار با هراس‌افگنی و رعایت حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید ورزیدند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در خبرنامه‌ی که از سوی وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان پخش شده، از مقام‌های کنونی حکومت سرپرست خواسته شده، تا زمینه آموزش و کار را برای زنان و دختران در افغانستان فراهم بسازد.

ایجاد حکومت همه شمول، پیکار در برابر هراس‌افگنی، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و حق کار و آموزش زنان از خواست‌های جهان از امارت اسلامی، به شمار می‌روند.

همزمان با این، سرپرست وزرات خارجه که از شرکت کنندگان این نشست است، می‌گوید که بی‌ثباتی در افغانستان، به سود هیچ کشوری نخواهد بود و حکومت سرپرست همچون یک حکومت مسوول، آماده است تا مسوولیت‌هایش را در منطقه انجام بدهد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، در این باره گفت: «در منطقه امنیت باشد و در افغانستان امنیت باشد. افغانستان برای منطقه مرکز اتصال، اقتصاد و ترانزیت باشد. ما می‌خواهیم افغانستانی که بعد از چهل سال امنیت بی مثال در آن تأمین شده است، وضعیت آنجا برای تجارت و هم سرمایه‌گذاری مساعد است.»

سرپرست وزارت خارجه در این نشست بر تعامل نزدیک با جهان تاکید می‌ورزد.

آقای متقی افزود: «ما خوشحال شدیم که امروز در این این اجلاس همه کشورهای منطقه را دیدیم که همه به این فکر و این نظر است که با حکومت جدید افغانستان تعامل خوبی داشته باشد هم در عرصه سیاست هم در عرصه اقتصاد و هم در عرصه ترانزیت.»

دیدارهای حاشیه‌یی وزیران خارجه کشورهای همسایه درباره افغانستان، بخش دیگر نشست سمرقند بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران، می‌گوید که خواست منطقه از حکومت سرپرست درباره ایجاد حکومت فراگیر، به معنی دخالت در مسایل داخلی افغانستان نیست.

وزیرخارجه ایران افزود: «ما بیست و یک ماه منتظر دولت فراگیرایم، بشنویم حرف‌های شیرین از شما.»

از سوی دیگر، چین، روسیه، ایران و پاکستان در یک بیانیه‌ی مشترک، گفته اند که تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت افغانستان را حرمت می‌دارند.

این کشورها همچنان آمادگی شان را از بهر پشتیبانی از صلح و ثبات، اقتصاد و سرمایه‌گذاری در افغانستان اعلام کرده‌اند.

محمد رحیمی، آگاه مسایل سیاسی در این باره می‌گوید: «اساس این نشست‌ها به دنبال همین دو موضوع است که هم تهدیدی را دفع کرده باشند و هم بتوانند از شرایط داخلی افغانستان منافع خودشان را منافع اقتصاد خودشان را کسب بکنند از طریق قرار دادهای که ایجاد می‌شود و از طریق توافقاتی که ایجاد می‌شود.»

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان، با حضور هشت کشور همسایه افغانستان، برای دو روز در سمرقند ازبیکستان برگزار شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.