Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 27480
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 24 اکتبر 2020 - 19:21 |

عفو بین‌الملل: یک ماه اخیر، مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بود

عفو بین‌الملل: یک ماه اخیر، مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بود

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارشش گفته که هم‌زمان با این‌که مذاکرات صلح در دوحه جریان دارد، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و تنها در یک هفته، پنجاه غیرنظامی در پی افزایش خشونت‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پامیر، سازمان عفو بین‌الملل به نقل وزارت داخلۀ افغانستان نوشته که از اول اکتوبر سال جاری میلادی تا ۲۰ اکتوبر، ۱۸۰ غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند و ۳۷۵ غیرنظامی دیگر زخم برداشته‌اند.

عفو بین‌الملل در این گزارش به رویدادهایی که غیرنظامیان در آن کشته شده‌اند، پرداخته است.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که در پی شلیک موشک طالبان در بازار ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب، چهار تن کشته شدند و دست‌کم ده تن دیگر زخم برداشتند.

گزارش افزوده که در اثر حمله هوایی نیروهای ارتش افغانستان در ولایت تخار نیز دوازده کودک کشته شدند و هژده تن دیگر زخم برداشتند.

عمر ورایچ، معاون رئیس منطقه‌یی سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفته است که با ادامۀ مذاکرات صلح، غیرنظامیان در افغانستان هم‌چنان قربانی خشونت‌ها می‌شوند.

او از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته که اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان در جریان درگیری روی دست بگیرند و به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند.

بر بنیاد گزارش سازمان عفو بین‌الملل، یک ماه اخیر، مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

در گزارش، به انفجار ماین کنارجاده‌یی در ولایت غور اشاره شده است. در این انفجار هفده غیرنظامی کشته شدند و شماری از غیرنظامیان زخم برداشتند. یک روز پس از این رویداد، در نتیجۀ انفجا یک موتر بمب‌گذاری‌شده در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، شانزده غیرنظامی کشته شدند و دست‌کم ۱۲۵ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند.

در بیستم اکتوبر نیز انفجار ماین کنارجاده‌یی در ولایت وردک از غیرنظامیان قربانی گرفت. در این انفجار یازده تن کشته شدند و چهار تن دیگر زخم برداشتند.

در این گزارش هم‌چنان به حملات گروه طالبان به شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند اشاره شده است. براساس گزارش‌ها، در پی درگیری طالبان با نیروهای امنیتی در این ولایت، چهل هزار تن مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.

یوناما نیز در گزارشی گفته که در نیمۀ اول سال ۲۰۲۰، ۱۲۸۲ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند و ۲ هزار و ۱۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

عفو بین‌الملل با اشاره به رویداد ننگرهار که یازده زن در ازدحام درخواست‌دهنده‌گان ویزای پاکستان در مرکز این شهر کشته شدند، گفته که دولت افغانستان باید روند اخذ ویزا را برای شهروندان این کشور «آسان» کند.

در این رویداد دست‌کم دوازده تن دیگر زخم برداشتند.

دولت پاکستان پس از شیوع ویروس کرونا صدور ویزا برای شهروندان افغانستان را محدود کرده بود و چند روز پیش کنسلگری این کشور در ننگرهار به روی مراجعه‌کننده‌گان باز شد. در نخستین روز بازگشایی کنسلگری پاکستان در ننگرهار، سه هزار تن درخواست ویزا دادند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.