Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 33792
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 03 ژانویه 2022 - 8:54 |

نخست وزیرسودان در پی اعتراضات گسترده مردم استعفا داد

نخست وزیرسودان در پی اعتراضات گسترده مردم استعفا داد

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، که در پی توافق با نظامیان کودتاگر دوباره به قدرت بازگشته بود در پی اوج‌گیری تظاهرات گسترده معترضان در نقاط مختلف این کشور ناچار به استعفاء شد. معترضان خواستار شکل‌گیری دولتی مستقل از نظامیان شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از بی بی سی، ارتش سودان در اکتبر سال گذشته با کودتا قدرت را به دست گرفت و ابتدا آقای حمدوک را خلع ید و در حصر خانگی قرار داد اما او پس از امضای توافقی با رهبران کودتا مبنی بر تقسیم قدرت در اداره کشور، مجددا به کاخ نخست‌وزیری بازگشته بود.

اما معترضان حامی دموکراسی در سودان با ادامه تظاهرات بزرگ خیابانی، توافق میان آقای حمدوک و کودتاگران را رد کردند و خواستار تشکیل دولتی کاملا منفک از حضور و قدرت نظامیان شدند.

استعفای عبدالله حمدوک، روز (یکشنبه، ۱۲جدی) تنها یک روز پس از آن اعلام شد که معترضان در یک تجمع بزرگ در نقاطی با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شدند و به گفته کادر پزشکی در خرطوم دست کم دو نفر از تظاهرات‌کنندگان کشته شدند.

آقای حمدوک روز یکشنبه طی نطقی تلویزیونی ضمن اعلام استعفا گفت از نظر او سودان «در نقطه خطرناکی قرار گرفته که موجودیت کل کشور را تهدید می‌کند».

او مدعی شد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از «سوق یافتن کشور به سمت فاجعه» کرده است اما «با وجود این که همه کار برای رسیدن به اجماع انجام شد… چنین چیزی روی نداد».

«من تصمیم گرفتم که مسئولیت را واگذار کنم و استعفایم را به عنوان نخست‌وزیر اعلام کنم بلکه به مرد یا زن دیگری از این دیار اصیل فرصت برسد تا کشور را در مدت زمان باقی مانده از مرحله انتقالی، به سوی یک کشور دموکراتیک مبتنی بر قدرت شهروندان سوق دهد».

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.