Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 34466
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 27 ژانویه 2022 - 20:29 |

درخواست فعال شدن تمامی بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی

درخواست فعال شدن تمامی بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری فارس ، «جواد قناعت» استاندار خراسان‌جنوبی در دیدار با ملانورمحمد روحانی والی فراه اظهارداشت: کشور ایران در چهارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی، آماده همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمامی کشورهایی که به اصول و ارزش‌های انسانی و احترام متقابل پایبند بوده می‌باشد که در همین راستا، برنامه‌ها و اقداماتی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی انجام گرفته است.
وی با اشاره به اینکه افغانستان یکی از همسایه‌های کشور ایران و استان خراسان‌جنوبی بوده بنابراین استقرار صلح و ثبات در این کشور عامل مهمی در ارتقاء سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان بوده و ایران آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی این کشور همسایه است.

استاندار خراسان‌جنوبی مهمترین راهبرد ایران را در ارتباط با کشور افغانستان را کمک به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری این کشور عنوان کرد و گفت: ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف یاری‌رسان کشور دوست و همسایه خود افغانستان باشد.

قناعت با اشاره به مرز ماهیرود افزود: این مرز مهمترین گذر رسمی مرزی در خراسان‌جنوبی و طلایی‌ترین موقعیت در جهت ارتباط حمل و نقل به افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
وی با بیان اینکه صادرات کالا از مرز ماهیرود سبب کاهش مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتری در ترانزیت کالا از بندرعباس و بندر چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه می‌شود، اضافه کرد: صادارت کالا از این مرز سبب صرفه اقتصادی ترانزیت از این مرز و همچنین رونق اقتصادی این منطقه شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: بیش‌از ۹۰ درصد صادرات استان به کشور افغانستان انجام و حدود ۹۷ درصد صادراتی که از استان انجام می‌گیرد به سمت افغانستان است.
قناعت با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از مجموع صادرات ایران به افغانستان از لحاظ وزنی از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود، اضافه کرد: این آمار نشان از موقعیت ویژه این مرز در مبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

 

وی با ارائه درخواست‌هایی در راستای توسعه مبادلات مرزی و همکاری‌های دو استان فراه و خراسان‌جنوبی گفت: درخواست فعال شدن و رونق همه بازارچه‌های مشترک مرزی استان با کشور افغانستان را داریم.
استاندار خراسان‌جنوبی ضمن ارائه درخواست همکاری برای احداث مسیر باقی‌مانده محور میل ۷۸ تا ولایت فراه افغانستان بیان داشت: مجموع این محور ۱۲۰ کیلومتر بوده که ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده و از قلعه کاه تا فراه با پیشرفت حدود ۴۰ درصد در حال انجام است.
وی خواستار ایجاد دفتر صدور روادید در مرز ماهیرود و مرکز ولایت فراه افغانستان به منظور تسهیل و تسریع در صدور ویزا و انجام امور تجار و سرمایه گذاران شد و افزود: این دفتر می‌تواند به توسعه مبادلات شود.

استاندار با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه اضافه کرد: استان به منظور بررسی مسائل و راهکارهای توسعه همکاری‌ها، آمادگی لازم برای برگزاری منظم و مستمر نشست‌های دو طرفه در بیرجند و مرز ماهیرود و ولایت فراه را دارد.
قناعت افزود: برای تحقق این موضوع لازم است با معرفی نمایندگان ویژه دو طرف، نشست‌های مستمر ماهانه‌ای صورت گیرد تا مصوبات و تفاهم نامه‌ها را پیگیری نموده و اجرا کنند

وی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در این زمینه معرفی کرد که آقای جاهدیار نیز به عنوان نماینده ولایت فراه و کشور افغانستان در این نشست ها معرفی شد.
استاندار خراسان‌جوبی با اعلام آمادگی استان برای واردات کالا از افغانستان به ویژه مواد معدنی و اقلام کشاورزی گفت: اقدام با استقرار قرنطینه جهت کمک به برقراری توازن نسبی تجاری با ایران انجام می‌شود.
قناعت با اشاره به آمادگی استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرز ماهیرود و استان به اتباع افغان و توسعه و تسهیل توریسم درمانی افزود: ضرورت فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت خراسان‌جنوبی و همچنین اتاق مشترک ولایت فراه و استان مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی برای احداث خط انتقال و تأمین برق مورد نیاز ولایت فراه و مناطق مرزی هم مرز با استان یادآور شد: استان جهت صادرات سوخت به افغانستان و تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز ولایت فراه و همچنین ساکنین مناطق و روستاهای مرزی افغانستان آماده است.

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: انتقال دانش فنی و تجربیات علمی و آموزشی و پذیرش دانشجو از افغانستان در رشته‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات مناسب آموزشی و تحقیقاتی در استان نیز از دیگر ظرفیت‌هایی بوده که می‌تواند به توسعه مراودات دو طرف کمک کند.

قناعت در ضمن اعلام آمادگی خراسان‌جنوبی برای همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تأسیسات گمرک در طرف مقابل بازارچه‌های مرزی استان خاطرنشان کرد: در راستای تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین ارائه آموزش‌‌های لازم به نیروهای گمرک افغانستان نیز آمادگی لازم را داریم.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.