Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 40394
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 جولای 2022 - 18:46 |

مخالفت شدید روسیه با سپردن ذخایر مسدود شده افغانستان به یک صندوق امانی

مخالفت شدید روسیه با سپردن ذخایر مسدود شده افغانستان به یک صندوق امانی

ضمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان به پیشنهاد سپردن ذخایر مسدود‌شده افغانستان به یک “صندوق امانی” از سوی امریکا واکنش نشان داد و گفت: این یک پیشنهاد کاملاً گستاخانه است.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتینک، تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در کنفرانس تاشکند گفت که وانشگتن می‌تواند حساب های ذخیره دولت سابق افغانستان را آزاد کند.

اما ایالات متحده آماده است تا دارایی های افغانستان را تنها به یک صندوق امانی که توسط شخص ثالث اداره می‌شود، منتقل کند و به شرط آن که بانک مرکزی افغانستان از کنترول طالبان خارج شود و رهبری آن با بانکی که توسط واشنگتن کنترول می‌شود جایگزین شود.

آیا می توان دارایی ها را در چنین شرایطی آزاد کرد؟ راه بیرون رفت چیست؟ آیا طالبان با شرایطی که برای حل این موضوع ارائه می‌شود موافقت خواهد کرد؟ و چگونه مسکو می‌تواند در اینجا کمک کند؟

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان به اسپوتنیک افغانستان گفت: اول از همه ما از خواسته‌های طالبان حمایت کامل می‌کنیم. این را در سالن کنفرانس مطبوعاتی و هئیت امریکایی بیان کردم. این یک پیشنهاد کاملاً گستاخانه است، به این معنی که واشنگتن رئیس‌ بانک مرکزی افغانستان را منصوب خواهد کرد و در نتیجه جریان های مالی، اقدامات مقامات را دستکاری خواهد کرد.

آنها این کار را به مدت ۲۰ سال انجام دادند، زمانی‌که مقامات دست‌نشانده در افغانستان را در دست داشتند. تکرار این… بنابراین طالبان البته به عنوان یک قدرت مستقل و نمایندگان یک کشور مستقل این را قبول ندارند، اما آیا امریکایی ها این کار را فقط با طالبان و با افغان ها انجام دادند؟

وی افزود: چهل سال می‌شود که میلیاردها پول ایران به سرقت رفته است. از روسیه ۳۰۰ میلیارد دالر و از سوریه که هر روز با پمپاز و فروش غیرمجاز نفت مورد قرار قرار می‌گیرد. دیگر کدام کشورهای شما به یاد بیاورید. همه این تجربه را دارند. ما نمی‌توانیم مستقیما آن را مجبور کنیم.

نماینده رئیس جمهور روسیه در مورد افغانستان گفت که نظر غرب درمورد به رسمیت شناختن طالبان به کسی اهمیت ندارد.

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور پوتین در پاسخ به سوالی درمورد اینکه محمد جلال، یکی از چهره‌های رسانه‌ای و از سخنگویان غیررسمی طالبان، در توییتر نوشت که در نشست تاشکند، تمامی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا اصطلاح “حکومت افغانستان” را به کار بردند و رژیم فعلی افغانستان “یک حقیقت است که هیچ کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد”، توماس نیکولاس، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در پاسخ نوشت که این گفته‌ها بی‌اساس‌اند و اتحادیه اروپا در نشست تاشکند کاملا روشن و صریح اعلام کرد که افغانستان هیچ دولت رسمی ندارد، گفت: من درباره این اعلامیه شنیدم، سوال من این است که نظر غرب به کی مهم است؟. ما با آنها (افغان‌ها و طالبان)، به عنوان نهاد حکومتی فعلی صحبت داشتیم. از این لحاظ بلی ما با آنها صحبت کردیم.”

آقای کابلوف گفت که مسئولیت فعلی غرب و امریکا این است که درحال حاضر سخاوتمندانه اقتصاد افغانستان را به وضعیت عادی برگرداند و در مقابل اعمالی که در این کشور انجام دادند، پرداخت کنند.

نماینده رئیس جمهور روسیه در مورد افغانستان گفت که اگر طالبان خواست‌های کشورهای منطقه را بجا بی‌آورند، به رسمیت شناخته خواهند شد.

حمایت روسیه از بازگرداندن دارایی های دزدیده شده توسط آمریکا / معافیت افغانستان از تعرفه گمرکی

ضمیر کابلوف، نماینده خاص ولادیمیر پوتین در امور افغانستان، به خبرگزاری اسپوتنیک در جواب سوال اینکه آیا نشست تاشکند زمینه سازی اوزبیکستان برای مشروعیت بخشی طالبان بود، گفت: “من چنین فکر نمیکنم، برای طالبان یک شانس دیگر برای گوش دادن به خواست‌های کشورهای منطقه بود، چیزیکه کشورهای غرب می‌گویند یک دورویی و نفاق است، اما اشتراک کننده‌گان طرفدار این بودند که در افغانستان مقامات این کشور برخاسته از مردم افغانستان باشد.”
آقای کابلوف گفت که طالبان یکبار دیگر ازسوی کشورهای منطقه هشداریه برای مشروعیت دریافت کردند.

به گفته نماینده رئیس جمهور روسیه، اگر امارت اسلامی به خواسته‌های مردم افغانستان و کشورهای منطقه لبیک بگویند، به رسمیت شناخته خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.