Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 42893
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 19 نوامبر 2022 - 15:50 |

اعتراضات مردمی در اردن به توسعه روابط با رژیم صهیونیستی

اعتراضات مردمی در اردن به توسعه روابط با رژیم صهیونیستی

امضای توافقی بین دولت اردن با رژیم صهیونیستی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه مدیریت منابع آبی و تولید انرژی با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از عربی ۲۱، دولت اردن در حاشیه اجلاس آب و هوا در شرم الشیخ مصر، توافقی را با رژیم صهیونیستی به امضا رساند که هدف از آن احیای رود اردن اعلام شده است که دِبی آب آن ۷ درصد کاهش یافته و در نتیجه سطح آب بحرالمیت سه فوت در سال پایین آمده است.

امضای این توافق در چارچوب مبادله «آب در ازای برق» با رژیم صهیونیستی امضا شده است که مورد حمایت ایالات متحده آمریکا و نیز کمک مالی امارات متحده عربی نیز بوده و طبق مفاد آن در صحرای اردن سالانه ۶۰۰ مگاوات برق برای اسرائیل تولید می‌شود و در مقابل اسرائیل هم سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اردن شیرین خواهد کرد.

امضای این توافقنامه با اعتراض هزاران نفر از شهروندان اردنی در امان پایتخت این کشور مواجه شد.

معترضان بر این باورند که امضای این توافق با رژیم صهیونیستی شهروندان اردنی را مجبور خواهد کرد تا در بخش‌های حیاتی و مهمی مثل آب، گاز و برق با این رژیم عادی‌سازی روابط داشته باشند.

در چارچوب عادی‌سازی روابط با اسرائیل، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم در تاریخ ۴ دسامبر سفری به بحرین خواهد داشت و در این سفر با پادشاه و مقامات عالی رتبه این کشور ملاقات خواهد کرد.

بر اساس اعلام این سازمان، هرتزوگ پس از سفر به بحرین به امارات متحده عربی می‌رود و در کنفرانس فضایی که در ابوظبی برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

وی در این سفر یک روزه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

هرتزوگ قبلاً در ۳۰ ژانویه از امارات دیدن کرده بود و در فوریه سال جاری، نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اولین سفر رسمی خود را به بحرین انجام داد و بنی گانتز وزیر جنگ و یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت، از این کشور دیدن کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.