Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 43923
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 21 دسامبر 2022 - 13:28 |

ایروانی​​​​​​​: وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است

ایروانی​​​​​​​: وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: با وجود تلاش های سازمان ملل، وضعیت کنونی در افغانستان چالش برانگیز است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ امیر سعید ایروانی در نشست روز سه شنبه شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان با اشاره به گزارش اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مورد این کشور اظهار داشت: این گزارش نشان می دهد که ۲۸.۳ میلیون افغان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه و حمایتی نیاز خواهند داشت که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۲۴.۴ میلیون و در آغاز سال ۲۰۲۱، ۱۸.۴ میلیون نفر بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود در حالی که کمک های بشردوستانه برای افغانستان حیاتی است، راه حل درازمدت نیست و اقتصاد کشور باید در اولویت قرار گیرد؛ اگر احیای اقتصاد افغانستان مشروط یا سیاسی شود، مردم افغانستان آسیب خواهند دید.

ایروانی با تاکید بر اینکه بحران انسانی در افغانستان نباید به خاطر سایر بحران ها و درگیری ها مورد فراموشی قرار گیرد، گفت: همانطور که بارها تاکید کرده ایم، دارایی های مسدود شده متعلق به مردم است و باید بدون قید و شرط بازگردانده شود تا به اقتصاد افغانستان کمک شود.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: متاسفانه، آمریکا به جای پذیرش مسئولیت خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان، به دلایل ساختگی و بی اساس برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود، از جمله ادامه مسدودسازی دارایی های مردم افغانستان، که برای احیای اقتصاد آن حیاتی است، متوسل شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران از تلاش‌های یوناما و تماس و تعامل آن با هیات حاکمه افغانستان برای کمک به مردم افغانستان، به‌ویژه در زمینه افزایش پاسخ‌های بشردوستانه و تلاش برای پایان دادن به مشکلات اقتصادی، حمایت می‌کند.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران از تخصص و ظرفیت های خود برای کمک به مردم افغانستان در غلبه بر مشکلاتشان به عنوان همسایه ای که میزبان میلیون ها افغانی بوده، استفاده کرده است.

وی تاکید کرد ایران سخاوتمندانه به مردم افغانستان که بیش از ۴۰ سال در ایران زندگی می کنند، به رغم حمایت اندک جامعه جهانی و تحریم های غیرانسانی آمریکا، کمک های لازم را ارائه کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به حضور داعش در افغانستان، بر تهدید جدی که حضور داعش و گروه های وابسته به القاعده در افغانستان برای صلح و امنیت افغانستان، همسایگان آن و کل منطقه ایجاد می کند، تاکید کرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که این یک واقعیت است که اگر جامعه جهانی به حمایت از بهبود اقتصادی افغانستان ادامه ندهد، وضعیت کنونی به ایجاد یک محیط آسیب‌پذیر تبدیل شده که در آن افراط‌گرایان، تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر قادر خواهند بود از افراد آسیب‌پذیر برای پیشبرد اهداف تروریستی استخدام و استفاده کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.