Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 43367
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 دسامبر 2022 - 9:05 |

تلاش مراکش برای تبدیل به یکی از ۱۰ قدرت برتر جهان در بازار حلال

تلاش مراکش برای تبدیل به یکی از ۱۰ قدرت برتر جهان در بازار حلال

رئیس انجمن حلال صادرکنندگان مراکش از برنامه این کشور برای حضور در جمع ۱۰ قدرت برتر در بازار حلال جهان و فعالیت عمده در بازارهای خاورمیانه، آفریقا و اروپا خبر داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اس. ان. ار. تی نیوز، عدنان الکداری، رئیس انجمن حلال صادرکنندگان مراکش در گفت‌وگویی از برنامه‌های گسترده مراکش برای حضور در بین ۱۰ کشور برتر در بازار حلال جهان سخن گفته است. به گفته وی بازار حلال در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد دلار ارزش دارد و در این میان مراکش در رتبه ۲۲ قرار دارد.

به گفته وی بخش عمده این صنعت یعنی حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار از آن را صنایع غذایی تشکیل می‌دهد با این حال نباید از بخش‌های مهم دیگر این بازار یعنی مواد آرایشی و بهداشتی، دارو، پوشاک و منسوجات غافل بود.

به گفته رئیس انجمن حلال صادرکنندگان مراکش در زمینه امور مالی نیز جایگاه این کشور در بازار مالی حلال در جهان در رتبه ۲۷ است چراکه مراکش آخرین کشوری بوده که بانک‌های اسلامی در آن تأسیس شده است.

وی در خصوص برنامه‌های مراکش برای تقویت جایگاه جهانی این کشور افزود: ما برنامه‌ای برای فعالیت در بازار آسیا نداریم چرا که این بازار از ما بسیار دور است و از نظر لجستیکی و فرهنگی امکان فعالیت در این بازار برای ما فراهم نیست با این حال ما به دلیل فرهنگی و دینی به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس نزدیک هستیم، از سویی روابط عمیق و دیرینه مراکش با اروپا امکان تأمین نیاز بازار حلال اروپا را برای ما فراهم می‌کند.

عدنان الکداری گفت: از سویی مراکش دروازه آفریقا نیز محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان مرکز صادرات مجدد و ترانزیت کالاهای حلال به کشورهای آفریقایی نیز عمل کند. از سویی نباید از یاد برد که امکان فعالیت در بازار حلال آمریکا نیز برای مراکش ممکن است.

به گفته الکداری در این کشور تقریباً ۱۵۰ شرکت، مجوز و برند حلال را دریافت کرده‌اند که در مقایسه با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ شرکت عمده فعال در زمینه صادرات در این کشور رقم کمی محسوب می‌شود. مشکل اصلی در این میان را باید موانع اداری و بوروکراسی دانست. در این وضعیت شرکت‌های کوچک و متوسط قادر به دریافت برند حلال نبوده‌اند با این حال از سوی وزارت صنعت و تجارت اقدامات زیادی برای رفع این موانع صورت گرفته است.

از سویی وزارت صنعت و تجارت مراکش حمایت‌های دیگری از این شرکت‌ها به عمل آورده است که از آن جمله اختصاص وام‌های حمایتی و پشتیبانی از آنها برای شرکت در نمایشگاه‌های جهانی در ترکیه، اسپانیا و آفریقا بوده است تا این شرکت‌ها بتوانند از خلال حضور در آن با بازار بزرگ حلال در جهان آشنا شده و بازارهای جدیدی در این زمینه برای خود بیابند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.