Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 44068
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2022 - 16:13 |

چالش های کابینه تندرو نتانیاهو

چالش های کابینه تندرو نتانیاهو

با آمدن تندروهای افراطی اسرائیل و نتانیاهو دو بحران موجودیت این رژیم را هدف گرفته است؛ تهدید از سوی مقاومت در بیرون و تنش سیاسی با افراطی گری در داخل.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ تندروهای افراطی در اسرائیل که به دست راستی ترین کابینه رژیم صهیونیستی شهره هستند با روی کار آمدن خود دو بحران همزمان موجودیت این رژیم را هدف گرفته که عبارتند از تهدید جدی از سوی محور مقاومت در حوزه بیرونی و تنش سیاسی با سویه افراطی گری در حوزه داخلی.

بنیامین نتانیاهو رهبر حزب «لیکود» رژیم صهیونیستی پس از وقفه‌ای دو ساله، بار دیگر در راس راستگراترین و مذهبی‌ترین دولت این رژیم نشسته است. احزب تشکیل‌دهنده کابینه وی که همگی راستگرای افراطی هستند، شامل حزب «لیکود»، «شاس»، «صهیونیسم مذهبی» و «اتحاد یهودیت توراتی» می‌شود؛ وضعیتی که کابینه نتانیاهو را در در داخل و خارج با بحران مواجه می کند.

نتانیاهو در آتش حریدی

همین ابتدای راه، آتش داخلی در سرزمین های اشغالی شعله ور شده است. نتانیاهو هفته گذشته با اشاره به اعتراضات خیابانی یهودیان حریدی در شهر قدس ضمن محکوم کردن معترضان، خواستار شدت عمل بیشتر پلیس با این افراد و سپردن آنها به چنگال عدالت شد.

در جریان ناآرامی‌ها در محله «صد دروازه» در شهر بیت المقدس یک زن ۴۰ ساله به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد. همچنین در جریان این اعتراضات بسیاری از خودروها و اموال عمومی توسط یهودیان حریدی تخریب و به آتش کشیده شد.

اعتراضات در محله صد دروازه پس از آن شروع شد که یک یهودی متعصب اقدام به آتش زدن یک مغازه فروش تلفن همراه در این محله کرد. با ورود نیروهای پلیس و دستگیری عامل این آتش سوزی، صدها تن از یهودیان حریدی در حمایت از این فرد به خیابان ها آمده و با نیروهای پلیس درگیر شدند.

یهودیان حریدی هرگونه استفاده و یا فروش تلفن همراه را اقدامی خلاف شریعت و عامل تخریب روحیه مذهبی جوانان و ترویج فساد در جامعه خود می دانند. همچنین حریدی‌ها مجبور نیستند به خدمت نظامی بروند. آنها در مدارس سنتی خود تحصیل می کنند و در تحصیلات مذهبی شان خبری از آموزش‌های نوین دروس ریاضی، فیزیک و یا شیمی نیست.

چند روز پیش نیز حریدی‌ها به یک فروشگاه تلفن همراه در حومه قدس اشغالی حمله کردند و با تخریب اجناس فروشگاه مخالفت شان را با فروش گوشی‌های هوشمند اعلام کردند.

جمعه شب‌ها که شبات (روز توبه) شروع می‌شود، آنها معتقدند که نباید از دستگاه‌های الکترونیک استفاده کنند. همچنین بسیاری از حریدی‌ها در خانه‌شان تلویزیون و اینترنت یا کتاب و موسیقی غیرمذهبی ندارند. نکته جالب آن است که حریدی‌ها اعتقادی به کار کردن هم ندارند و بیش از نصف مردان حریدی به خاطر صرفِ تمامِ وقت شان به آموزش متون دینی کار نمی کنند.

حدود ۱۱ درصد جمعیت مناطق اشغالی حریدی‌اند که اغلب در محله‌ها و شهرک‌های تماماً ارتدوکس‌نشین زندگی می‌کنند. آنها همچنین با فعالیت‌هایی که به برق وابسته هستند، در روز شنبه مخالفند و خواستار تعطیلی نیروگاه‌های تولید برق در روز شنبه هستند. این افراد تندرو صهیونیستی اکنون قدرت را در تل آویو به‌دست گرفته‌اند، تلاش دارند تا شرط و شروط خود را به کرسی بنشانند.

حزب «یهودیت متحد تورات» به عنوان یک حزب حریدی که با نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلاف کرده با فهرستی از درخواست‌های عجیب و محیر العقول پیش آمده و از جمله از نتانیاهو خواسته‌اند تا با قطع و توقف تولید برق در روز شنبه (روز تعطیلی یهودیان در هفته) موافقت کند و از برق تولید شده در نیروگاه‌های سایر مناطق در این روز استفاده شود.

این درخواست تا جایی پیش رفت که نتانیاهو مجبور شد اعلام کند که نیروگاه های رژیم صهیونیستی شنبه ها نیز فعالیت خود را ادامه می دهند.

قدرت گیری حریدی‌ها در کابینه به شدت تندرو نتانیاهو صدای دیگر صهیونیست‌ها را درآورده و «آویگدور لیبرمن»، وزیر دارایی با ابراز نارضایتی از واگذاری وزارتخانه دارایی به بزالل اسموتریچ رهبر حزب تندرو و حریدی «صهیونیسم دینی»، گفت: «آینده تل آویو را از نظر اقتصادی تاریک می‌بینم.»

تهدید وجودی در کمین رژیم صهیونیستی

در چنین شرایطی نتانیاهو همانند داخل، در حوزه خارجی نیز با مشکلات جدی مواجه است. او با خواست «ایتمار بن گویر» وزیر تندرو کابینه‌اش در رابطه با تلاش برای تصویب قانونی برای اعدام مجریان عملیات‌های مقاومتی موافقت کرد.

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند نتانیاهو در حالی با این خواسته موافقت کرده که نهادهای امنیتی تل آویو از ترس افزایش عملیات‌های فلسطینیان و احتمال ربودن نظامیان اسرائیلی به شدت مخالف اعدام مجریان عملیات‌ها هستند.

از سوی دیگر منابع عبری همزمان با اعلام تشکیل کابینه جدید از سوی نتانیاهو، اعلام کردند که وی متعهد به اجرای طرح الحاق کرانه باختری شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو رهبر لیکود و نخست وزیر جدید این رژیم به «بتسلئیل اسموتریچ» رهبر حزب صهیونیسم دینی تعهد داده که طرح الحاق کرانه باختری را عملی می کند.

پیش از این نیز ایتمار بن گویر شخصیت افراط گرای صهیونیست که به احتمال فراوان به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه جدید نتانیاهو منصوب می‌شود در اظهاراتی خواستار اشغال نظامی کرانه باختری شده بود.

ژنرال «امیر آویوی» یکی از ژنرال‌های برجسته ارتش اسرائیل در گفت وگویی با روزنامه عبری زبان «معاریو»، نظرات نخبگان ساختار امنیتی و نظامی اسرائیل را در رابطه با وجود خطرات حیاتی برای ادامه بقای اسرائیل تایید کرد.

به گفته این ژنرال صهیونیست حتی خروج اسرائیل از مناطق فلسطینی (مناطق اشغالی سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری) نمی‌تواند باعث زدودن یا کاهش خطرات تهدید کننده ادامه بقای اسرائیل شده و قادر نخواهد بود پایانی برای کشمکش با فلسطینیان محسوب شود، زیرا به اعتقاد این ژنرال صهیونیست امروز این تقابل نه تنها در طول مرزهای مناطق ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷بلکه در عمق اسرائیل (مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸) هم در جریان است.

او افزود: در یک تحقیق میدانی صورت گرفته سه چهارم فلسطینیان ساکن مناطق ۱۹۴۸ اعلام کردند صهیونیست‌ها به هیچ وجه حق قانونی، تاریخ و دینی در این سرزمین ندارند.

از آنها پرسیده شد اگر ارتشی عربی به مناطق اشغالی فلسطینی حمله کند در کنار کدام ارتش خواهید جنگید که فقط یک چهارم آنها اعلام کردند که (در کنار ارتش اسرائیل) خواهند جنگید و این امر بیانگر حقایقی است که باید اسرائیل آن را درک کند.

او در رابطه با خطرات حیاتی که بقای اسرائیل را تهدید می‌کند هم گفت: من سه خطر حیاتی پیش روی اسرائیل می‌بینم، اولین خطر ایران است، دومین خطر که بزرگترین خطر محسوب می شود، مشکلات داخلی اسرائیل است و امنیت آن را دچار مشکل کرده و سومی هم سامی ستیزی و سلب مشروعیت از آن است.

در مجموع در چنین شرایطی باید گفت که رژیم صهیونیستی با بحران های چندگانه در هم تنیده مواجه است؛ بحران هایی که از یک سو به ورود افراط گراها به کابینه نتانیاهو پیوند خورده و از سوی دیگر به مواضع و عملکرد این کابینه در حوزه خارجی به ویژه نوع برخورد با محور مقاومت ارتباط می یابد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که این بحران ها تهدید جدی برای موجودیت اسرائیل قلمداد می شوند و حتی در صورت عدم نابودی، رژیم به باتلاقی عمیق از تنش و چالش امنیتی فرو خواهد رفت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.