Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 45388
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 19 فوریه 2023 - 14:58 |

قنسولگری ایران در هرات: در حدود ۴۵۰هزار شهروند افغانستان ویزا گرفته‌اند

قنسولگری ایران در هرات: در حدود ۴۵۰هزار شهروند افغانستان ویزا گرفته‌اند

قنسولگری ایران در هرات می‌گوید که در حدود ۴۵۰هزار شهروند افغانستان در سال روان خورشیدی از نمایندگی‌های سیاسی ایران در شماری از ولایت‌ها، ویزا گرفته‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از طلوع نیوز به گفته‌ی مسوولان در این نمایندگی سیاسی، بیش‌تر از ۲۰۰ هزار تن تنها از هرات ویزای ایران دریافت کرده‌اند.

محمد صدیقی‌ فر، سرقنسول ایران در ولایت هرات، به طلوع‌نیوز گفت: «چیزی حدودی نزدیک به چهارصد تا چهارصد و پنجاه هزار روادید ما امسال صادر کردیم برای شهروندان محترم افغانستان.»

روزانه صدها شهروند افغانستان از مرز اسلام‌قلعه هرات به گونه قانونی به ایران می‌روند. هدف سفر بیش‌تر آنان، کارگری و پیدا کردن نان به خانواده‌های شان است.

عبدالرحمان افضلی، باشنده هرات، می‌گوید: «از خاطر بی‌کاری می‌رویم. کشور ما یک کشوری است که نه کار، نه غریبی است. اکثر مردم کشاورز استند، ما خود ما هم در روستا زندگی می‌کنیم.»

نجیب الله رضایی، باشنده غزنی، می‌گوید: «مجبور شدیم، خرج و خوراک خانواده زیاد است، اینجا کار نیست. مجبور شدیم، چاره نیست باید به ایران برویم و کار کنیم.»

روزانه از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از مرز اسلام‌قلعه هرات، از ایران به کشور برگشت داده می‌شوند. آنان که اکثریت شان جوانان استند، به گونه غیرقانونی به ایران رفته بودند.

محمد، باشنده غزنی، به طلوع‌نیوز گفت: «ما بخاطر این که خرج و خوراک در خانواده را نداشتیم، به نیمروز آمدیم و با قاچاقبر صحبت کردیم و قاچاق رفتیم، وقتی به اصفهان رسیدیم، ما را گرفتند.»

احمد، باشنده تخار، می‌گوید: «بخاطر کار، مشکلات و غریبی رفته بودیم. از اینجا به ایران رفتیم. از آن طرف که رد مرز شدیم، سر کار می‌رفتیم، با همین لباس ما را گرفت و رد مرز ما کرد. سر کار هم نرسیده بودیم، ما را در راه گرفتند.»

بربنیاد آمارهای ریاست امور مهاجران و بازگشت کنندگان هرات، نزدیک به ۶۰۰هزار تن در جریان یک سال گذشته از طریق مرز اسلام‌قلعه به کشور برگشته‌اند.

عبدالله قیومی، آمر سرحدی امور مهاجران مرز اسلام‌قلعه، در این باره گفت: «ما در مجموع پنج‌صد و هفتاد هزار و شش صد و پنجاه و سه نفر مهاجر از کشور ایران داشتیم که از آن جمله ۲۳۲۳۳۸ نفر شان رد مرزی استند. خوشبختانه که جای خرسندی است برای ما، (۳۳۸۰۳۴) سه صد و سی و هشت هزار و سی و چهار نفر آزاد استند.»

بربنیاد آمارها، در جریان بیش‌تر از یک سال پسین، صدها هزار تن از شهروندان کشور به گونه غیرقانونی به ایران سفر کرده‌اند. برخی از این شهروندان کشور از طریق ایران به ترکیه و پس از آن به کشورهای اروپایی سفر کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.