Thursday, 9 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۰ ثور , ۱۴۰۳ - 2 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45795
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 08 آوریل 2023 - 14:15 |

یونیفورم شرعی طالبان برای دانش آموزان به نظرخواهی گذاشته شد

یونیفورم شرعی طالبان برای دانش آموزان به نظرخواهی گذاشته شد
یونیفورم شرعی طالبان برای دانش آموزان با بخش‌های مختلف وزارت معارف این کشور به نظرخواهی گذاشته شده‌است.

اخیراً برخی منابع از وزارت معارف طالبان، یونیفورم جدید طالبان برای دانش آموزان که زیر نام “لباس شرعی” آماده شده با زیرمجموعه‌های این وزارت به نظرخواهی گذاشته شده‌است.

این طرح برای ایجاد نظم و انظباط در مؤسسات آموزشی معارف، تقویت روحیه آموزش و قانون‌پذیری در دانش‌آموزان و تفکیک میان دانش‌آموزان با سایر افراد، از سوی معینیت تضمین کیفیت وزارت معارف ترتیب شده‌است.

در این طرح آمده که لباس باید از حد لازم کوتاه نباشد، تنگ، چسپ، نازک و شفاف نباشد و بین لباس دختران و پسران نیز مشابهت وجود نداشته باشد. براساس این طرح، لباس دانش‌آموزان پسر پیراهن و تنبان تعریف شده و تأکید شده است که باید با قد و جسامت دانش‌آموز متناسب باشد و دامن‌ها تا زیر زانو تهیه شود.

لباس دانش‌آموزان پسر از صنف اول الی ششم به رنگ آسمانی و لباس دانش‌آموزان پسر از صنف هفتم الی دوازدهم به رنگ پسته‌ای تعریف شده است. در این طرح آمده که لباس دانش‌آموزان پسر در مدارس دینی از صنف اول الی ششم به رنگ فولادی و بالاتر از آن به رنگ سفید همراه با دستار سفید باشد.

لباس دانش‌آموزان دختر  پیراهن، تنبان و چادر با داشتن مشخصات شرعی، دامن گرد و متناسب با قد و جسامت دانش‌آموز تعریف شده است.

همچنین، دامن لباس دانش‌آموزان دختر الی پایین زانو باشد. دانش‌آموزان پایین‌تر از صنف ششم به رنگ کریمی غیرروشن و چادر به رنگ سفید لباس بپوشند. دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم لباس به رنگ ماشی و چادر به رنگ سیاه بپوشند.

در طرح همچنین آمده است که پیراهن و تنبان دانش‌آموزان دختر از تکه با رنگ واحد ساخته شود و دانش‌آموزان در مسیر رفت و برگشت چپن یا حجاب به رنگ فولادی را نیز بپوشند و “ترجیحا از ماسک استفاده کنند.”

در این طرح، در مورد آموزگاران نیز گفته شده که آموزگاران مرد پیراهن و تنبان و آموزگاران زن پیراهن، تنبان و چادر مطابق موازین شرعی بپوشند. وزارت معارف طالبان تا هنوز رسماً در این مورد چیزی نگفته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.