Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 46564
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 20 می 2023 - 14:55 |

چهاردهمین اجلاس بین‌المللی روسیه ـ جهان اسلام/ تاکید پوتین بر تقویت روابط با کشورهای اسلامی

چهاردهمین اجلاس بین‌المللی روسیه ـ جهان اسلام/ تاکید پوتین بر تقویت روابط با کشورهای اسلامی

چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه و جهان اسلام از  ۲۸ اردیبهشت‌ماه، با حضور نمایندگان ۸۵ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در این اجلاس دو روزه، ۱۵ هزار نفر از ۸۵ کشور جهان و همچنین ۸۴ منطقه روسیه حضور دارند و طبق برنامه فعالیت‌های اجلاس، قرار است بیش از ۱۴۰ جلسه مختلف در روزهای برگزاری اجلاس برگزار شود و موضوعات اصلی آن، امور مالی اسلامی و صنعت حلال است.

درخواست پوتین برای تقویت روابط با کشورهای اسلامی
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت: به مناسبت افتتاح چهاردهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی در کازان به شما خوش آمد می‌گویم، پایتخت جمهوری تاتارستان بار دیگر به گرمی از مهمانان بسیاری از کشورها استقبال و ثابت می‌کند که یک مکان قابل اعتماد و مطلوب برای فعالیت‌های تجاری در مقیاس بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه روسیه به طور سنتی از روابط نزدیک با کشورهای اسلامی به صورت دوجانبه و در چارچوب تعامل با سازمان همکاری اسلامی برخوردار بوده است، تاکید کرد: این روابط مبتنی بر مشارکت و احترام به حاکمیت و هویت تمدنی یکدیگر است.
پوتین گفت: امروزه کشورهای اسلامی به طور فعال در حال توسعه و دستیابی به دستاوردهای ملموس در تجارت و بخش مالی در نوآوری و تحقیقات علمی و کاربردی هستند.
وی افزود: روسیه برای بزرگترین همکاری تجاری و بشردوستانه ممکن با کشورهای اسلامی آماده است. ما علاقه‌مند به تقویت روابط موجود، یافتن شرکای جدید، ترویج همکاری‌های کشاورزی و صنعتی، و ایجاد زنجیره‌های حمل و نقل و لجستیک جدید هستیم.
رئیس‌جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که گروه چشم انداز استراتژیک روسیه و جهان اسلام و مجمع کازان به تقویت تعامل بین جوامع تجاری روسیه و کشورهای اسلامی ادامه خواهند داد و همچنین برای باز کردن فرصت‌های جدید برای پروژه‌های مشترک در سطح مناطق و کشورها تلاش خواهند کرد.

ارتقای گفت‌وگو و تفاهم بین‌ادیانی
«سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه نیز امروز در مجمع دیپلمات‌های جوان که یکی از نشست‌های گفت‌وگوی اجلاس بین‌المللی «روسیه و جهان اسلام» است، خواستار کنار گذاشته‌شدن رویارویی در روابط بین‌الملل شد و تاکید کرد که این یک بن‌بست در مسیر روابط بین‌الملل است و باید از آن اجتناب کرد.
وی افزود: برای جامعه بین‌المللی مهم است که وجود نظام جهانی چندقطبی در حال ظهور را نه با زور، بلکه از طریق ضوابط قانونی مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد و احترام به اصل برابری حاکمیتی همه دولت‌ها تضمین کند.
وزیر امورخارجه روسیه، اولویت‌های دیپلماسی مسکو را ارتقای گفت‌وگو و تفاهم بین‌ادیانی، بین‌فرهنگی، همکاری برای حفاظت از ارزش‌های معنوی و اخلاقی و همچنین مبارزه با اسلام‌هراسی از جمله از طریق سازمان همکاری اسلامی بر شمرد.

تالیا مینولینا، رئیس آژانس توسعه سرمایه‌گذاری در تاتارستان نیز در این باره گفت: اجلاس کازان بزرگ‌ترین رویداد سالانه بین‌المللی در تاتارستان است. به طوری که ثبت ۱۵ هزار شرکت‌کننده از ۸۵ کشور و ۸۴ استان روسیه انجام گرفته است.
وی افزود:  «آندره بلوسوف»،«مارات خسنولین» و«الکسی اوورچوک»، معاونان نخست‌وزیر روسیه از جمله مهمانان بلندپایه این اجلاس هستند. در این اجلاس نخست‌وزیر تاجیکستان، معاون نخست‌وزیر ازبکستان، وزیران امارات متحده عربی، بحرین، قطر، مالزی، اوگاندا، پاکستان و افغانستان حضور دارند.
برنامه‌های این اجلاس شامل نزدیک به ۲۰۰ فعالیت با عنوان‌های مختلف از جمله نشست‌های کاری، همایش‌ها، میزگردها، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی است. این اجلاس فرصتی را برای بازرگانان شرکت‌کننده به منظور یافتن شرکای تجار، مالی و فنی و ورود به بازارهای جدید و جذب سرمایه گذاری فراهم می‌کند.

اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در شهر کازان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ برگزار شد. هدف اصلی اجلاس فوق، تقویت پیوندهای تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی استان‌های روسیه با کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مساعدت در توسعه نهادهای بانکداری اسلامی در فدراسیون روسیه بود و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، ارگان‌های دولتی، نهادهای مالی، سفارتخانه‌ها، پارلمان‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران، تجار و مدیران ارشد روسی و خارجی از جمله شرکت‌کنندگان در این اجلاس بودند.

این اجلاس سال گذشته با عنوان کازان سامیت ۲۰۲۲ همزمان با هزاروصدمین سالگرد پذیرش اسلام در بلغارستان ولگا (جمهوری تاتارستان کنونی) برگزار شد.

.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.