Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 48070
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 19 جولای 2023 - 9:47 |

ضرورت حمایت از کشت جایگزین خشخاش در کشور

ضرورت حمایت از کشت جایگزین خشخاش در کشور

مجله تایمز در گزارشی با اعلام اینکه ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان به اقتصاد این کشور ۱.۳ میلیارد دلار ضرر زده است، بر ضرورت حمایت برای کشت و معیشت جایگزین در افغانستان تأکید کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مجله تایمز در گزارشی نوشت باوجود ناکامی سال‌ها تلاش جامعه جهانی برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، طالبان پس از به قدرت رسیدن در ماه آگوست سال ۲۰۲۱ کشت خشخاش را تا حدود ۹۰ درصد سرکوب کرده است.

گزارش افزود در ظاهر، این یک پیشرفت قابل توجه است، اما سرکوب تولید تریاک بدون ارائه جایگزین‌های اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی شدیدی را برای مردم افغانستان ایجاد می‌کند.

تایمز ادامه داد باوجودی‌که طالبان در حفظ تجارت سریع و صادرات مواد معدنی حیاتی، تثبیت اقتصاد افغانستان، کاهش قابل توجه فساد در مالیات و گمرکات، و ایجاد حدود ۲ میلیارد دلار عواید سالانه موفق بوده است، اما ممنوعیت فعلی کشت خشخاش به اقتصاد افغانستان ۱٫۳ میلیارد دلار خسارت زده و باعث از بین رفتن ۴۵۰ هزار شغل به طور مستقیم شده است.

تایمز همچنین هشدار می‌دهد احتمالاً مخالفت با تداوم این ممنوعیت در سال دوم و شاید سوم افزایش خواهد یافت و ممکن است سبب ایجاد تنش‌هایی حتی در سطوح بالای طالبان شود.

این نشریه آمریکایی در ادامه نیز ابراز نگرانی کرد در صورت تداوم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، تا یک سال دیگر ممکن است ذخایر هروئین در اروپا خشک شود و اپیدمی فنتانیل افزایش یابد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.