Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 49591
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2023 - 8:12 |

طالبان خواستار تشکیل کمیته مشترک برای حل «مشکلات امنیتی» با پاکستان شد

طالبان خواستار تشکیل کمیته مشترک برای حل «مشکلات امنیتی» با پاکستان شد

سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با نماینده ویژه پاکستان گفته است که «مشکلات امنیتی» بین دو کشور باید از طریق کمیته‌های مشترک حل شوند و به دلایل سیاسی و امنیتی، نباید گذرگاه‌ها را بست.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، حکومت پاکستان قبلاً گفته بود که طالبان پاکستانی از افغانستان بر نیروهای این کشور حمله می‌کنند.

پاکستان افزایش حملات طالبان پاکستانی را ناشی از آزادی عمل آنان در افغانستان می داند.

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان روز پنجشنبه، یک هفته پس از بازشدن تورخم به کابل سفر کرد.

در خبرنامه‌ وزارت امور خارجه طالبان آمده است که هیات دو طرف علاوه بر مسایل امنیتی، درباره برخورد با پناهجویان بازداشت شده افغان در بازداشتگاه‌های پاکستان، توقف صادرات سبزیجات و میوه تازه افغانستان و ایجاد تسهیلات برای صادرات کالاهای ترانزیتی بازرگانان افغان صحبت کرده‌اند.

براساس خبرنامه وزارت خارجه طالبان، امیرخان متقی گفته است که افغانستان و پاکستان باید از اظهارنظرهایی پرهیز کنند که می‌تواند باعث افزایش فاصله بین دو طرف شود.

آقای متقی بار دیگر تاکید کرده که سیاست طالبان در قبال کشورهای همسایه و کشورهای منطقه بر حسن نیت و اخلاص مبتنی است و به هیچکس اجازه نمی‌دهد روابط بین دو کشور را خراب کند.

در خبرنامه وزارت امور خارجه طالبان به نقل از آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان آمده که او برای مشکلات پیش آمده در گذرگاه‌های بین افغانستان و پاکستان راه حل‌هایی ارائه خواهد کرد.

هنوز وزارت خارجه پاکستان درباره این دیدار بیانیه‌ای صادر نکرده است.

روز جمعه، ۲۴ شهریور حدود یک هفته پیش، مرز تورخم پس از ۹ روز بسته بودن، به روی عبور مردم و کاروان‌های بازرگانی دو کشور باز شد. این مرز در ۱۵ سنبله در پی درگیری مرزبانان پاکستانی و جنگجویان طالبان بسته شده بود.

در پی بروز این درگیری منابع محلی گفتند ایجاد یک ایست بازرسی توسط طالبان در مرز دلیل آغاز درگیری بود، با این حال رسانه‌های پاکستانی بعدا گزارش دادند که اختلاف بر سر مهار تحریک طالبان پاکستانی، که عامل اصلی بسته شدن تورخم بوده، هنوز حل‌ناشده باقی مانده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.