Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ ثور , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 49054
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 01 سپتامبر 2023 - 12:09 |

مجاهد: امریکا به تعهدات توافقنامه دوحه عمل نکرده است

مجاهد: امریکا به تعهدات توافقنامه دوحه عمل نکرده است

دو سال پس از پیروزی امارت اسلامی و خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که ایالات متحده به تعهدات توافقنامه دوحه عمل نکرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ذبیح‌الله مجاهد به مناسبت سی ویکم اگست که مصادف است با خروج کامل نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان به آریانانیوز می‌گوید که امریکا تعهد کرده بود نام رهبران امارت اسلامی را از فهرست سیاه حذف می‌کند، تحریم‌ها را برطرف و با حکومت جدید تعامل سیاسی خوبی میداشته باشد و نیز تمام موانع از مسیر خوکفایی اقتصادی افغانستان را برمی‌دارد.

آقای مجاهد گفته است که ایالات متحده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه علیه نظام کنونی تبلیغات نادرست را انجام می‌دهد.

به گفته مجاهد، ایالات متحده برنامه‌های اقتصادی حکومت را با چالش روبه‌رو کرده و مانع به رسمیت شناختن امارت اسلامی شده است و نیز فعالیت‌های تخریب‌کارانه را علیه نظام پیش می‌برد.

او در این مورد گفت: «طرف امریکایی‎ها تعهداتی داشتند که متأسفانه عملی نکردند، برعکس آن‌ها تلاش کردند جلو پیشرفت‌های امارت اسلامی افغانستان را بگیرند.»

به گفته او، حذف نام رهبران امارت اسلامی از لیست سیاه و محدودیت‌های سفر از جمله مواردی است که طبق توفقنامه دوحه به آن عمل نشده است.

در همین حال، معین سیاسی وزارت خارجه نیز امروز (پنجشنبه) به همین مناسبت خروج نیروهای امریکایی و ناتو را از افغانستان یک رویداد تاریخی دانسته و گفته است که پیروزی در برابر امریکا یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

شیرمحمد عباس ستانکزی در یک برنامه فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که این افتخار بزرگ تاریخی افغان‌ها است که تاکنون سه ابر قدرت جهان را شکست داده‌اند.

از سویی هم، امارت اسلامی در توافقنامه دوحه تعهد کرده بود که اجازه نمی‌دهد هیچ تهدیدی از آدرس افغانستان متوجه امنیت امریکا ومتحدینش باشد که این تعهد به‌گونه کامل عملی شده است.

با این حال، وزارت خارجه امریکا گفته است که حکومت سرپرست به بخشی از این توافقنامه در مورد مذاکرات سیاسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدارعمل نکرده است.

ندپرایس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه امریکا، گفته است: «ما شاهد بوده‌ایم که طالبان نتوانسته‌اند به تعهدات عمومی و خصوصی خود عمل کنند، ما به وضوح گفته‌ایم که می‌خواهیم ببینیم حقوق همه مردم افغانستان به شمول زنان و دختران تامین شده است. ما می‌خواهیم طالبان به همه تعهدات شان در توافقنامه دوحه عمل کنند، تغییر رفتار طالبان پالیسی ما و جامعه جهانی را نسبت به حکومت آن‌ها نرم‌تر خواهد کرد در غیرآن فشارها بیشتر و تحریم‌ها حفظ خواهد شد اما کمک‌های بشری ما با مردم افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت.»

امارت اسلامی سومین سالگرد توافقنامه دوحه را با امریکا در ۲۹ فبروری تجلیل کرد وآنرا پیروزی و افتخار بزرگ خواند. حکومت سرپرست همچنان حضور ۲۰ ساله امریکا و کشورهای غربی در افغانستان را اشغال توصیف کرده و گفته است که با امضای این توافقنامه زمینه ایجاد یک نظام کامل اسلامی فراهم شد.

گفتنی است که توافقنامه دوحه بندهای مهم دارد که یکی از بندهای آن خروج نیروهای خارجی بود که انجام شد، اما هنوز رهبران امارت اسلامی در فهرست سیاه سازمان ملل هستند و اجازه سفر به بیرون از کشور را ندارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.