Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ ثور , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 49274
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 10 سپتامبر 2023 - 15:52 |

مقام‌های امریکایی: بعید است که القاعده در افغانستان دوباره احیا شود

مقام‌های امریکایی: بعید است که القاعده در افغانستان دوباره احیا شود

سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد امریکایی گزارش داده است که براساس ارزیابی‌های جدید استخباراتی ایالات متحده، احتمال نمی‌رود که القاعده در افغانستان و پاکستان دوباره احیا شود و همچنین عملیات ضد تروریستی امارت اسلامی، حضور داعش در افغانستان را کاهش داده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در این گزارش آمده است ارزیابی‌هایی که مقامات در نشستی با خبرنگاران تشریح کردند، تصویری خوش‌بینانه از حضور کلی تروریست‌ها در افغانستان ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که علیرغم خروج نظامیان امریکایی از این کشور در سال ۲۰۲۱، حضور تروریست‌هادر حال کاهش است.

یکی از این دو مقام امریکایی گفت: «داعش تهدیدی است که ما مطمئناً از منظر عملیات خارجی نگران آن هستیم. اما این یک نوع تهدید اساساً متفاوت از آن چیزی است که ما از القاعده در ۱۱ سپتمبر دیدیم.»

مقامات امریکایی افزودند که اطلاعات نشان می دهد داعش تحت فشار فزاینده ای از سوی امارت اسلامی بوده و بسیاری از رهبران کلیدی آن در ماه های اخیر از افغانستان گریخته اند.

این مقام گفت: «اعضای داعش خراسان که در رسانه‌ها، تسهیل‌گری و سربازگیری در حمایت از عملیات‌های خارجی مشارکت دارند، به‌طور فزاینده‌ای به کشورهای همسایه برای فرار از عملیات امارت اسلامی حرکت می‌کنند.»

در همین حال، مقامات گفتند که تهدید القاعده به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر رسیده است.

یکی از مقامات ارشد در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «القاعده در پایین ترین حد خود در تاریخ در افغانستان و پاکستان است و احیای آن بعید است. توانایی این گروه برای تهدید ایالات متحده از افغانستان یا پاکستان احتمالاً در پایین ترین نقطه در دهه ها قرار دارد.»

ارزیابی های ایالات متحده در تضاد با گزارش ماه جون ملل متحد است که گفته بود القاعده «در مرحله سازمان‌دهی مجدد» و در حال ایجاد مراکز آموزشی جدید در ولایات کنر و نورستان افغانستان است.

در این گزارش همچنین آمده است که داعش «به ایجاد یک تهدید مهم در داخل افغانستان ادامه می دهد و کشورهای عضو نگران پتانسیل آن برای توسعه قابلیت عملیات خارجی و ایجاد تهدید در منطقه و فراتر از آن هستند.»

یکی از مقامات ارشد ایالات متحده در پاسخ به سوالی در مورد تضاد بین ارزیابی‌های ایالات متحده و سازمان ملل متحد، گفت: «ما سعی کرده‌ایم با کسانی که این گزارش را تهیه کرده‌اند تعامل داشته باشیم تا بفهمیم که این گزارش از کجا بگونه بهتر و به طور ایده‌آل می‌آید و به آنها آموزش دهیم.»

امارت اسلامی هم حضور گروه های تروریستی در خاک افغانستان را رد می‌کند و می‌گوید کابل به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه همسایه ها و کشورهای جهان حمله کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.