Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 56073
  پرینتخانه » سرمقاله, فرهنگی تاریخ انتشار : 03 آوریل 2024 - 23:10 |

مبانی قرآنی دفاع از فلسطین و صیانت از قدس شریف

مبانی قرآنی دفاع از فلسطین و صیانت از قدس شریف

قرآن سند راهبردی جهان اسلام است. در همه عرصه‌های مهم زندگی وظائف و رسالت امت اسلامی را مشخص کرده است. در خصوص تعدی و تجاوز اسرائیل غاصب و قصاب و کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطین توسط این غده سرطانی، به‌صراحت تکلیف وظیفه امت اسلامی را در برابر این جنایات وحشتناک رژیم خبیث صهیونیسم مشخص نموده است که به برخی از مهم‌ترین دلایل و مبانی وجوب حمایت امت اسلامی از مردم مظلوم و ستم دیده غزه از منظر قرآن به‌اختصار اشاره می‌گردد:

 ۱-وجوب دفاع از مظلوم

یکی از اصول مسلم و خدشه‌ناپذیر و فرازمانی و فرامکانی قرآن کریم دفاع از مظلوم است. در این باره می‌فرماید: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدان الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُه وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً» (نساء/۷۵/).

بر اساس این آیه قرآن کریم دفاع از مظلوم را وظیفه دینی و انسانی آحاد امت اسلامی دانسته است.

در مظلومیت ملت فلسطین در چند ماه اخیر با بیش از ۲۹۰۹۲ شهید و ۶۹۰۲۸ نفر مجروح که عموماً کودکان و زنان و پیرمردان هستند شک و تردید وجود ندار و همه روزه نیز فریاد کمک خواهی و استغاثه آنان بلند است.

پس بر امت اسلامی و آحاد مسلمانان روی زمین واجب است که اقدامات درخور اتخاذ نمایند و جلوی این قتل‌عام‌های این رژیم ددمنش و سفاک را بگیرند. و سرزمین غصب شده فلسطینیان را پس بگیرند و ملت آواره شده را به کشورشان بازگردانند و بازماندگان و قدس شریف را از لوث وجود این اشرار عالم نجات دهند.

در این آیه خداوند مسلمانان صدر اسلام را به جهت حمایت نکردن از مسلمانان مکه که تحت شکنجه بودند سرزنش می‌کند و می‌فرماید: «چرا در راه خدا و مستضعفان نمی‌جنگید»؟ اگر بخواهیم برای این آیه امروز مصداق دقیق ذکر کنیم آن ملت مظلوم فلسطین است که همواره فریاد یاللمسلمین و یا للعرب آنها بلند است و تظلم خواهی می‌کنند، چون از سرزمین، خانه و کاشانه خویش طرد شده و می‌شوند.

آیت‌الله مکارم در ذیل این آیه می‌فرماید: «اما اين آيه دعوت به‌سوی جهاد بر اساس تحريك عواطف انسانى مى‏كند و مى‏گويد: چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكان مظلوم و بى‏دفاعى كه در چنگال ستمگران گرفتار شده‏اند مبارزه نمى‏كنيد آيا عواطف انسانى شما اجازه مى‏دهد كه خاموش باشيد و اين صحنه‏هاى رقت‏بار را تماشا كنيد؟ سپس براى شعله‏ور ساختن عواطف انسانى مؤمنان مى‏گويد: اين مستضعفان همان‌ها هستند كه مى‏گويند خدايا! ما را از اين شهر «مكه» كه اهلش ستمگرند بيرون ببر و نيز از خداى خود تقاضا مى‏كنند كه ولى و سرپرستى براى حمايت ما و براى ما از طرف خودیار و ياورى تعيين فرما در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه خداوند دعاى آنها را مستجاب كرده و اين رسالت بزرگ انسانى را بر عهده شما گذاشته، شما ولىّ و نصيرى هستيد كه از طرف خداوند براى حمايت و نجات آنها تعيين شده‏ايد».

در تفسیر اطیب البیان آمده است که از اين آيه بنحوى استفاده مي‌شود كه بر مسلمانان واجب است كه اگر ديدند مسلمانى گرفتار ظالمى شد به‌قدر قوه و قدرت خود بايد اقدام كنند و رفع شر آن را بنمايند.

پس دفاع از مظلوم و مستضعف وظیفه قرآنی است و مسلمانان بر اساس این آیه موظف به دفاع از مظلوم هستند و ملت مظلوم فلسطین و غزه عزتمند در عصر کنونی مصداق اتم و اکمل یک ملت مظلوم است و بر امت اسلامی است که به‌قدر بضاعت و توان دفاع و حمایت کند و روابط و دادوستد خود را با رژیم غاصب و خبیث اسرائیل قطع کند. «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْل إِلَّا مَنْ ظُلِم». (نساء، ۱۴۸).

روز قدس، روزی است که فریاد مظلومین بلند گردیده و جنایت‌های ستمگران و جنایت پیشگان بر ضد ملت فلسطین به گوشی جهانیان رسانده می‌شود.

از این آیه قرآن بر می‌آید که افشای ظلم ظالم  مورد تأیید و تأکید خداوند است، زیرا در مستثنا منه فرمود: خداوند دوست ندارد كه: كسى ديگرى را مذمت كند يا از دست او شكايت كند يا او را به زشتی ياد كند، مگر اينكه مظلوم واقع شده باشد، بنابراین جايز است كه از دست ظالم شكايت كند و كار او را ظاهر سازد و به زشتی رفتار او را ياد كند، تا مردم از او بپرهيزند.

بر پایه رهنمودهای کلام وحی و برداشت و تحلیل مفسران، گرامی داشت روز قدس و راهپیمایی مسلمان جهان در این روز به حکم وجوب افشای ظلم و فریاد علیه ستمگر هست و شک و تردیدی وجود ندارد که از رژیم کودک کش اسرائیل ستم‌پیشه تر و خون‌آشام‌تر وجود ندارد.

۲-وجوب تولّی و تبرّی

یکی از فروع دین تولّی و تبرّی است که انجام آن بر عموم امت اسلامی واجب است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: إِنَّما يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى‏ إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُون». (ممتحه/۹).

مستفاد از آیه شریفه بیان اصل راهبردی سیاست خارجی مسلمانان در برابر معاندان و متخاصمان و براندازان نظام اسلامی است.

در این آیه شریفه به صراحت می‌فرماید «خداوند از دوستی با دو گروه شما را نهی نموده است: یک کسانی که در مورد دین با شما ستیز می‌کند و شما را از سر زمینتان بیرون می‌کنند و دو کسانی که آنها را کمک و پشتیبانی می‌کنند»

بر این اساس بیزاری و اجتناب از ایجاد ارتباط با رژیم کودکش اسرائیل و آمریکایی جنایتکار که حامی و پشتیبان آن است مطالبه جدی قرآن کریم است.

متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از بلاد اسلامی نسبت به این نهی اکید قرآن کریم همچنان توجهی ندارند.

بر اساس این آیه شریفه دلیل قطع روابط دوستی مسئله عناد و اخراج مسلمانان از اوطانشان معرفی شده است و این دو درباره رژیم خبیث اسرائیل صادق است چون هم زنان و کودکان مظلوم غزه را سلاخی کرده‌اند و هم بخشی قابل توجهی از آنان را از کشورشان آواره و تبعید و طرد و اخراج کرده‌اند.

در نتیجه داشتن هر نوع ارتباطی با همچون دشمن قسم خورده و حرامی نهی اکید شده  و کسی که بعد از این‌همه نهی ارتباط بگیرد از ظالمان است.

۳-وجوب مقاومت و ایستادگی

یهود در قرآن کریم سرسخت‌ترین دشمن مؤمنان معرفی شده است. کلام وحی در این باره می‌فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُو». (مائده/ ۸۲).

در حقیقت دشمنی رژیم قصاب صهیونیسم با ملت فلسطین، دشمنی با اسلام و مسلمانان هست. بر این اساس عقل حکم می‌کند در مقابل دشمن، باید مقاومت و ایستادگی کرد و از ملت مظلوم فلسطین و قدس شریف دفاع کرد.

اینکه امام خامنه‌ای با سازش مخالف هستند و معتقدند که راه پیروزی بر دشمن صهیونیستی، مقاومت هست نه سازش به این دلیل است که سازش بی‌ثمر است، چنانچه خداوند می‌فرماید: «إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْداءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءوَ وَدُّوالَوْ تَكْفُرُون». (ممتحنه/۲).

در تفسیر هدایت ذیل آیه مبارکه می‌گوید: قرآن روشن مى‏كند كه چگونه كسى كه با دشمنان دوستى و مودّت ورزد از راه درست منحرف مى‏شود: نخست: ازآن‌رو كه دوستى ورزيدن با آنان هيچ تغييرى در دشمنى اصولى و ريشه‏دار آنان نسبت به مؤمنان و دينشان نمى‏دهد، پس چه بسا كه به دوستى با مؤمنان تظاهر كنند امّا هم چنان دشمنى با آنان را در دل مى‏پرورند و هدفشان چيره شدن بر حق و اهل آن است و اگر بر مؤمنان چيره شوند انواع عذاب را به ايشان مى‏چشانند…اين آيه به ما وحى مى‏كند كه كافران به‌راستی براى چيره شدن و پيروز گشتن بر مؤمنان مى‏كوشند، و تنها تا وقتى كه مؤمنان از لحاظ قدرت با آنها برابر يا از آنها نيرومندترند، دوستى مؤمنان را مى‏پذيرند، امّا اگر اين موازين به سود آنان معكوس شود از هيچ كوششى براى كين‏توزى و دشمنى با آنان خوددارى نمى‏كنند… يعنى به انواع آزارهاى مادّى چون جنگ و تشديد عقوبت، و معنوى چون جنگ تبليغاتى. اين آيات در مدينه و پس از آن كه شوكت مؤمنان قدرت يافت نازل شده، ازاین‌رو خداى تعالى به صورت فرضى دست يافتن مشركان را بر ايشان فرض مى‏كند و مؤيّد صدق گفته خداى عزّ و جلّ آن است كه مشركان، هنگامى كه در مكّه نيرومندتر از مؤمنان بودند، پيامبر (ص) و مؤمنان را از سرزمين خود بيرون كردند. هم چنان كه دشمنان مؤمنان را امّتى مشخص كه قطعاً از آنها جدا شده نمى‏شناسند و به اين حقيقت اعتراف ندارند، بلكه مى‏كوشند ديگر بار آنان را به زير يوغ كفر بازگردانند. اين چنين است كه قرآن طبيعت و خصوصيّت دشمنان را مكشوف مى‏سازد، و ما مى‏توانيم از اين آيه دريابيم كه دوست داشتن و دوستى ورزيدن نسبت به كافران متضمّن خطرى بزرگ است كه هر كس چنان كند بدان خطر گرفتار مى‏شود، و آن همانا كفر نسبت به خداى سبحان است. مترجمان، ۱۳۷۷، تفسیر هدایت، ۱۵، ۳۳۵).

پس نتیجه سازش درواقع تن دادن به ذلت و خواری است وقتی کفار از جمله اسرائیل بر مسلمانان حاکم شود نتیجه‌اش توهین، تحقیر و حتی ارتداد است.

بنابر‌این رهبر انقلاب با الهام از آیات قرآن کریم بهترین گزینه را مقاومت و ایستادگی می‌دانند. اگرچه سازش کارها برای عمل ننگین خویش بهانه تراشی می‌کنند ولیکن قرآن این بهانه را رد می‌کند، چنانکه می‌گوید: «فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى‏ ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِين». (مائده/۵۲).

در این آیه خداوند هم به بهانه منافقان برای دوستی با یهود و نصاری پرداخته است و هم نتیجه آن را بیان کرده است، خداوند منان این افراد را بیمار دلان قلمداد می‌کند و بهانه آنها هم درواقع پیشگیری از خسارات احتمالی هست و لیکن نتیجه آن ندامت و پیشمانی هست. در آیه دیگر آمده است:

«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَاالنَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِير». (بقره/۱۲۰).

در این آیه خداوند نتیجه سازش را این طور بیان می‌کند یهود و نصاری وقتی از شما راضی می‌شوند که اعتقادات و باورهای آنها را بپذیرید. و اگر شما از خواسته‌های آنها پیروی کردید از ولایت خدا خارج می‌شوید.

پس تنها راه نجات و رهایی از زیر یوغ دشمن متخاصم و متجاوز و کودکش مقاومت و ایستادگی است و تنها از این طریق پیروزی و عزت و سربلندی محقق می‌گردد.

برآیند و ره‌آورد داده‌‌های ذکر شده از کلام وحی نشان می‌دهد که امت اسلامی از باب وجوب دفاع از مظلوم، وجوب تولّی و تبرّی و وجوب مقاومت و ایستادگی هم عقلاً و هم نقلاً موظف و مکلف هستند که قیام کنند و مرم مظلوم و ستم دیده فلسطین و قدس شریف را از اسارت رژیم سفاک و کودکش صهیونیسم نجات دهند.

ع. حیدری

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.