Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ ثور , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 56221
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 05 آوریل 2024 - 1:39 |

هند:اولویت‌ سازمان همکاری شانگهای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است

هند:اولویت‌ سازمان همکاری شانگهای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است

آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند در نشست سازمان همکاری شانگهای که در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در افغانستان گفت تأکید کرد هند به عنوان همسایه نزدیک افغانستان، «منافع امنیتی و اقتصادی مشروع» در این کشور دارد.

مشاور امنیت ملی هند در ادامه تصریح کرد اولویت‌های فوری سازمان همکاری شانگهای در افغانستان شامل ارائه کمک‌های بشردوستانه، تضمین تشکیل یک «دولت واقعاً فراگیر و نماینده»، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها است.

به گزارش «هندوستان تایمز»، دوال با اشاره به کمک‌های بشری دهلی‌نو به افغانستان گفت هند ۳ میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و ۵۰ هزار تُن گندم، ۲۵۰ تُن کمک‌های پزشکی و ۴۰ هزار لیتر آفت‌کش مالاتیون برای مبارزه با تهدید ملخ‌ها برای کشاورزی افغانستان به این کشور اهدا کرده است.

گفتنی است تیرماه سال گذشته نیز اعضای سازمان همکاری شانگهای در نشستی از طالبان خواسته بودند تا در افغانستان یک حکومت فراگیر ایجاد کند و ضمن مبارزه با تروریسم، مسئله حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت کند.

حکومت طالبان اما همواره در واکنش به این درخواست‌ها تأکید کرده که امنیت در این کشور برقرار است، اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهد، کابینه هیئت حاکمه متشکل از نمایندگان همه اقوام است و حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان در این کشور تأمین است.

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.