Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 22122
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 جولای 2020 - 9:40 |
واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی؛

طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان اند

طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان اند

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی درنتیجه جنگ‌های جاری می‌گوید که طالبان با ادامه دادن به جنگ در کشور عامل اصلی تلفات غیرنظامیان هستند.
واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی؛ طالبان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان اند
ارگ ریاست جمهوری در واکنش به گزارش یوناما در مورد تلفات افراد ملکی درنتیجه جنگ‌های جاری می‌گوید که طالبان با ادامه دادن به جنگ در کشور عامل اصلی تلفات غیرنظامیان هستند.

ارگ با اشاره به رهایی بیش از ۴۴۰۰ زندانی طالبان گفته که دولت افغانستان برای پایان جنگ در کشور اقدامات موثری را انجام داده ولی طالبان و سایر گروه‌های تروریستی به جنگ تحمیلی و نامشروع خود ادامه داده که همه روزه از مردم افغانستان به ویژه زنان و کودکان قربانی می‌گیرند.

رییس جمهور غنی گفته که از مطالعه گزارش یوناما متاثر شده و “یکبار دیگر این عملکردهای طالبان و سایر گروه‌های تروریستی را که باعث کشته و زخمی شدن افراد ملکی شده است، شدیداً محکوم می‎کنم و بالای طالبان صدا میزنیم که از جنگ برعلیه مردم و ویرانی کشور، دست بکشند و به صدای صلح مردم، دولت افغانستان و جامعه بین المللی لبیک گفته، به مذاکرات مستقیم، آماده گردند.”

رییس جمهور غنی تاکیداً به نیروهای امنیتی دستور داده که به هدف حفاظت مردم و جلوگیری از تلفات ملکی، در عملیات‌های شان دقت بیشتر نمایند، زیرا وظیفه و مسوولیت آنان حفاظت و مصوونیت مردم است.

این در حالی است که یوناما با نشر گزارش نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی گفته که در نتیجه منازعات در شش ماه گذشته میلادی ۳۴۵۸ فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شدند که از این میان حدود ۱۲۸۲ فرد ملکی کشته و ۲۱۷۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش آمده که از مجموع این آمار، ۳۹۷ مورد تلفات زنان شامل ۱۳۸ کشته و ۲۵۹ زخمی که ۱۱ درصد کل تلفات را تشکیل می‌دهد و ۱۰۶۷ مورد تلفات کودکان شامل ۳۴۰ کشته و ۷۲۷ زخمی که ۳۱ درصد کل تلفات ملکی را تشکیل می‌دهد ثبت شده است.

گزارش تصریح کرده که طالبان عامل ۴۳ درصد این تلفات افراد ملکی اند، پس از آن، نیروهای منیتی افغان با ۲۳ درصد، داعش با ۹ درصد و نیروهای بین‌المللی با ۳ درصد به ترتیب عامل تلفات افراد ملکی در افغانستان خوانده شده‌اند.

بر بنیاد گزارش، آمار تلفات شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳ درصد کاهش تلفات افراد ملکی را در مقایسه با عین زمان در سال گذشته میلادی نشان می دهد و نیز این آمار پایین ترین آمار پس از سال ۲۰۱۲ در افغانستان می‌باشد.

یوناما از دو طرف در گیری‌ها خواسته که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی از ادامه خشونت‌ها از طریق مذاکرات مستقیم صلح دست بردارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.