Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 28873
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 آوریل 2021 - 8:49 |

خلیلزاد: افغان‌ها دو گزینه دارند؛ تفاهم سیاسی یا جنگ طولانی

خلیلزاد: افغان‌ها دو گزینه دارند؛ تفاهم سیاسی یا جنگ طولانی

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌گوید که دولت کنونی افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور به زودی سقوط نخواهد کرد.

آقای خلیلزاد روز سه شنبه (هفت ثور) در یک جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده همچنین گفت که پس از خروج نظامیان خارجی، افغان ها باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند: رسیدن به یک توافق صلح یا یک جنگ طولانی.

او گفت: “این انتخابی است که رهبران افغان باید به خاطر نسل کنونی و نسل آیندۀ کشور به آن تن دهند. امیدوارم آنان از اشتباهات گذشته شان، زمانیکه نیروهای اتحاد شوروی خارج شدند، آموخته باشند… یعنی تلاش یک جناح به خاطر اعمال اراده خود با استفاده از زور بر سایر جناح ها، نتیجه نداده و منجر به آوردن ثبات و پیشرفت نشده است.”

ساعاتی پیشتر از این استماعیه، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که پس از خروج قوای خارجی، کشورش به انزوا نمی­‌رود و به گفتۀ وی فصل جدیدی از روابط میان افغانستان و جهان در حال شکل‌گیری است.

زلمی خلیلزاد افزود که گروه طالبان می‌تواند با ترک خشونت، به یک جریان سیاسی تبدیل شود و یک توافق صلح را بپذیرد. او افزود که اگر طالبان مانع رسیدن به یک توافق سیاسی شوند و مسیر به قدرت رسیدن از راه نظامی را انتخاب کنند، با مخالفت ایالات متحده، متحدین این کشور و منطقه روبرو خواهند شد.

با اشاره به اینکه جهان مخالف به قدرت رسیدن طالبان از طریق زور است، خطاب به قانون‌گذاران امریکایی گفت: “در مورد اینکه به قدرت رسیدن دوباره طالبان به نفع هیچ کشور نیست، اجماع به میان آمده است چون به قدرت رسیدن این گروه به معنی ادامه جنگ در افغانستان می باشد و می‌تواند تهدیدهای دیگر را [برای منطقه] ایجاد کند.”

این درحالی است که نشست استانبول که گفته میشد جنگ افغانستان را پایان خواهد داد از شانزدهم اپریل تا بعد از عید فطر به تعویق افتاده است. مشخص نیست که این نشست چه زمانی دایر خواهد شد. طالبان نیز تاکنون از اشتراک شان دراین نشست اطمینان نداده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.