Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 30020
  پرینتخانه » دیدگاه شما تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2021 - 9:42 |

انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ فرصت‌ها وچالش‌ها

انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ فرصت‌ها وچالش‌ها

انتخابات در کشورهایی‌که از نوع نظام‌های جمهوری مبتنی بر آرای مردم به شیوه‌ی دموکراتیک برخوردار هستند ومردم در شکل‌گیری ارکان حکومت ونظام نقش عمده را ایفا می‌کنند، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. یکی از ابزارهای فراهم‌آورنده حضور ومشارکت مردم دریک نظام مردم‌سالار، برگزاری انتخابات وبرگزیدن افراد لازم برای تصدی مسوولیت‌ها است تا از این طریق اراده‌ی جمعی مردم درارکان نظام تحقق عملی پیدا کرده نظام برخواسته ازآن آیینه تمام‌نمای جامعه باشد.

سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به روز جمعه، مطابق ۲۸ ماه جوزای (خرداد)سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌ دوره‌‌یی مجلس شورای اسلامی ومجلس خبرگان رهبری برگزار وطی آن هشتمین رییس‌‌جمهورایران با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌‌گردد. این انتخابات که با اشتراک هفت تن از کاندیدان ریاست‌جمهوری تایید شده از طرف شورای نگهبان در یک شرایط متفاوت نسبت به انتخابات‌های گذشته برگزار می‌گردد. انتخاباتی‌که بنا است، در زیر سایه‌ی کرونا مسیر خود را طی نماید، توام با چالش‌های متعدد وهمچنان فرصت‌های انکار نا پذیر برای ملت ایران خواهد بود.

عمده ترین چالش فرا راه این انتخابات

اوج ویروس کرونا در آن کشور؛ ویروس واگیری‌که به یک معضل جهانی تبدیل شده وقوی‌ترین کشورهای جهان را به چالش مواجه ساخته وقوت، قدرت وسرمایه‌های هنگفت‌شان نیز در مهار این ویروس کشنده طوری شاید وباید کار ساز نبوده است. بنا براین حراس از خطر این ویروس میزان اشتراک مردم را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رد صلاحیت تعداد زیادی ازشخصیت های تأثیرگذار در نطام جمهوری اسلامی ازطرف شورای نگهبان نیز ممکن جوی سیاسی حاکم بر جامعه را تا جای تحت شعاع قرار داده فضای بی‌اعتمادی را در رابطه به شفافیت برگزاری انتخابات، مهندیسی انتخابات وحتی دست‌برد بر نتایج برخواسته از آن را در اذهان عامه بیشتر ساخته، باعث تقویه تبلیغات مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه به عدم برگزاری انتخابات شفاف ودموکراتیک از سوی نظام شود.

بقای تحریم‌های کمرشکن اقتصادی بر ایران

تحریم‌هایی‌که به تمام هست‌وبود ایران آسیب‌های جدی وارد نموده، پول ملی، بانک‌ها، زیر بناهای اقتصادی، شرکت‌های بزرگ نفت وگاز، شرکت‌های تولیدی اعم از دولتی و خصوصی را به چالش‌های انکار ناپذیر وحتا به ورشکست قرین به سقوط مواجه ساخته است، تحریم‌هایی‌که دولت و ملت هر دو را نشانه گرفته و فشار اعظمی را بر این جامعه وارد نموده است. تورم و بیکاری در داخل وعدم دسترسی به منابع وبازارهای جهانی از مظاهر آن می‌باشند؛ شاید رفع کامل تحریم‌های جهانی یکی از توقعات مردم از رییس‌جمهور و دولت آینده باشد.

انتخابات با حضور پر شور مردم و میزان حضور پرشور مردم به توقعات و امیدهای آحاد جامعه از انتخابات بستگی دارد. مردم و کلکتیف‌های سیاسی فعال و حاضر درصحنه جمهوری اسلامی ایران منتظر برگزاری یک انتخابات سالم و مبتنی بر نتایج نویدبخش برای تحقق آرمان جامعه‌ای دو بعدی ایران یعنی استعلی نظام جمهوری اسلامی با مظاهر انقلابی مبتنی براهداف انقلاب اسلامی که امام خمینی(ره) پایه گزاری کرد و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر فعلی جمهوری اسلامی از آن پاسداری می نماید وهمچنان ظهور و حضور پرشور دوباره ایران به عرصه بین‌المللی با تعادل وتعامل با کشورهای منطقه وجهان البته با حفظ ارزش‌های ایرانی.

درکل؛ انتخابات از لحاظ حقوقی، سیاسی، ملی و دینی برای مردم ایران اهمیت دارد؛ در نظام‌های مبتنی بر اراده مردم، انتخابات حق مردم است که با این حق، اراده‌ی خویش را در حاکمیت اعمال می‌کنند وسرنوشت کشور خود را با حضور فعال ومشارکت آگاهانه وگسترده تعیین می‌نمایند. درقانون اساسی جمهوری اسلامی حقوق ملت در امور کشور تبیین شده است. چنان‌چه دراصل اول از فصل اول، حکومت ایران را جمهوری اسلامی اعلام کرده که ملت ایران با دادن رای آن را تحقق بخشیده‌اند؛ بنابراین نوع نظام، مبتنی بر اراده؛ حضور و انتخاب ملت است. علاوه بر شکل بخشیدن به نظام، تثبیت وتداوم ارکان مختلف آن در روند حیات نظام نیز برعهده مردم گذاشته شده است. در اصل ششم فصل اول قانون اساسی آمده است:«در جمهوری اسلامی، امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود از راه انتخابات، مثل انتخاب رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر آن‌ها.» این اصل نشان می‌دهد که آرای عمومی در همه ارکان مهم نظام مطرح است. چنان‌چه در اصل ۵۶ فصل پنجم قانون اساسی ایران تحت عنوان حق حاکمیت ملت وقوای ناشی از آن آمده:«حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست وهم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند وملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید»(یعنی انتخابات مختلف) اعمال می‌کند.
از منظرسیاسی، انتخابات نشان‌دهنده سطح آگاهی وشعورسیاسی مردم یک جامعه وحساسیت‌های آنان به نظامی است که تحت حاکمیت آن به سر می‌برند. در بعد داخلی، انتخابات اراده ملی را به معرض نمایش گذاشته و نشان می‌‌دهد که مردم از اتحاد، یکپارچگی وعزم ملی برخوردارند.

در بعد خارجی نیز اقتدار ملی و شوکت سیاسی خود را به جهانیان نشان می‌دهد وکشورهای دیگر براساس میزان آراء وحضور مردم وحساسیت‌های آنان دراموری که قوام ‌دهنده یک نظام مدنی است، روابط خود را تنظیم می‌کنند. ازبعد ملی نیز انتخابات مهم است، زیرا که حیات و سربلندی وعزت یک ملت در دست خودشان است. حال، اگر مردم وجامعه ایران خواهان چنین عزت و سربلندی هستند، ناگزیر باید در اموری که به کشور مربوط می‌شود، اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش بگذارند و ازهویت ملی خویش حراست کنند؛ بی‌شک انتخابات تجلی‌‌گاه ظهور این اراده جمعی است و یکی از فصول مهم میثاق ملی یعنی قانون اساسی «انتخابات» است که اتباع کشور را به حضور در آن ملزم می‌کند. علاوه بر این موارد، درجامعه ایران که یک جامعه‌ای اسلامی است و مردم به مبانی دینی پای‌بند هستند، تمام اموری‌که به نحوی به حیات دین و مملکت اسلامی ارتباط پیدا می‌کند، وظیفه وتعهد ومسوولیت بالاتری هم ایجاب می‌کند و آن تکلیف شرعی و مسوولیت دینی است که شهروندان مسلمان در برابر خدا، احکام و مقررات دینی دارند. از این رو، با آن که انتخابات طبق قانون اساسی، حقی ست برعهده مردم که ازطرف آنان می‌بایست اعمال شود، اهمیت سیاسی وملی آن، در جامعه دینی یک وظیفه دینی نیز محسوب می‌شود که سرنوشت جامعه اسلامی با آن رقم می‌خورد و زمام‌داران و کارگزاران شایسته برای تصدی مسوولیت‌ها برگزیده می‌شوند.

به هر صورت، انتخابات ایران که توأم با چالش‌های جدی فوق الذکر ورقابت‌های جهانی ومنطقوی که ایران به‌طور مستقیم وغیر مستقیم با آن پیوند داشته ومتأثر از تبعات منفی آن نیز می باشد، دراین برهه‌ای از زمان فرصت خوبی برای تظاهر ونمایش هم‌فکری و همگرایی داخلی در مقابل دشمنان و بدخواهان ایران ونمایش اقتدار ملی مبتنی برهمبستگی ملی با شعار ایران متحد ومقتدر برای تمام مردم ایران است. ازآنجایی‌که جمهوری اسلامی با قبول مشکلات ناشی از رقابت‌های سخت جهانی ومنطقوی جهت تثبیت جایگاه عالی، قابل توجه در عرصه ای بین‌المللی به یک قدرت انکار ناپذیر مطرح در سطح جهان تبارز کرده، متکی به داشته‌های خود و ارتقای ظرفیت‌های داخلی به حد خودکفایی رسیده است.

حسین صادقی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.