Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 56214
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 05 آوریل 2024 - 1:25 |

عفو بین‌الملل از پاکستان خواست طرح اخراج مهاجران افغانستان را لغو کند

عفو بین‌الملل از پاکستان خواست طرح اخراج مهاجران افغانستان را لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل با نشر یک اعلامیه خواستار لغو فوری طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان شده است.

در اعلامیه این سازمان آمده است که این طرح قوانین حقوق بشری بین‌المللی و قوانین پناهنده‌ها را نقض می‌کند و خلاف تمام نورم‌های بین‌المللی است.

جیمز جنیون کمپاینر حقوق پناهندگان و مهاجران در سازمان عفو ​​بین‌الملل در این گزارش گفته است: «بی‌توجهی بی‌رحمانه مقام‌های پاکستان به آزار و اذیت، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه بشری که در صورت اخراج پناهجویان افغان به افغانستان تحت کنترول طالبان در انتظار آنان است، نگران‌کننده است.»

در سوی دیگر قونسل‌گری امارت اسلامی در پاکستان نیز از رهایی بیش از ۵۰ مهاجر افغان و برگشت آنان به کشور خبر داده است.

سید عبدالجبار تخاری سرپرست قونسل‌گری امارت اسلامی در پاکستان گفت: «فعلاً هم به تعداد پنجاه یا کم و یا بیش محبوس در زندان‌های ایالات سند داریم. سعی و کوشش جریان دارد که هرچه زودتر این‌ها نیز رها شوند و به وطن برگردند.»

در آستانه آغاز اخراج دور دوم مهاجران افغان از پاکستان، برخی مهاجران افغان در آن کشور نگران آینده ناروشن شان هستند. آنان از بازداشت و لت‌وکوب مهاجران افغان از سوی پولیس پاکستان انتقاد می‌کنند.

ستانکزی مهاجر افغانستان در پاکستان گفت: «این بالای ما ظلم است. هر اداره که این را می‌کند چه حکومت پاکستان یا حکومت افغانستان، این ظلم است. از همه خواهش ما این است که بالای ما رحم شود، می‌خواهیم به وقت اش باز به وطن خود برویم.»

شینواری یکی دیگر از  مهاجران افغان در پاکستان می‌گوید: «این یک خبر بد برای مهاجران افغان است چون کاروبارهای ما این‌جا است، نمی‌توانیم همه را در زمان کم جمع کنیم.»

مرحله نخست اخراج مهاجران افغانستان بدون مدرک از پاکستان در اول ماه نوامبر سال  ۲۰۲۳ آغاز شد و قرار است مرحله دوم تحت نام طرح بازگرداندن که شامل دارندگان کارت شهروندی نیز است، به تاریخ دهم اپریل سال روان میلادی آغاز شود.

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.