Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳ - 23 شوال 1445
شناسه خبر : 46190
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 03 می 2023 - 11:55 |

گوترش: نشست دوحه به هدف رسمیت شناسی حکومت سرپرست افغانستان نبود

گوترش: نشست دوحه به هدف رسمیت شناسی حکومت سرپرست افغانستان نبود

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که پس از پایان نشست دوحه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تعامل با حکومت سرپرست از بهر دست یافتن به اهداف کُلی را مهم ‌دانست.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از طلوع‌نیوز، دبیر کل سازمان ملل همچنان گفت که این نشست به هدف ایجاد یک راهکار «مشترک بین‌المللی برای رسیدگی به اوضاع افغانستان بود، نه به هدف به رسمیت شناسی طالبان».

به گفته آقای گوترش، اشتراک کنندگان درباره ثبات در افغانستان، حضور گروه‌های هراس‌افگن، نبود ساختار فراگیر، اوضاع حقوق بشری، به شمول تصمیم‌های اخیر حکومت سرپرست در برابر زنان و دختران و مواد مخدر ابراز نگرانی کردند.

انتونیو گوترش می‌گوید: «برای این‌که به هدف‌های مان برسیم، نمی‌توانیم از تعامل با مقام‌های کنونی افغانستان دست برداریم و باید از گذشته درس بگیریم.»

پیش از این سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر به طلوع‌نیوز گفته بود که در حاشیه این نشست با نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان دیدار کرده است.

آقای شاهین گفت: «من اینجا با شماری از نماینده‌های خاص برخی از کشورها دیدارهایی داشته‌ام و افزون بر روابط دو جانبه، موقف امارت اسلامی را در مورد نشست شریک ساخته ام. امروز نیز دیداری دارم و در آن نیز در این مورد گفت‌وگو خواهیم کرد.»

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی درباره نشست دوحه به طلوع‌نیوز گفت: «این نشست بخاطری صورت می‌گیرد که تصامیم حکومت سرپرست یک بحران را ایجاد کرده است، ملل متحد یک پیام واضح می‌دهد. برای تاریخ افغانستان مهم است که مسولیت برای این بحران در گردن کی بود.»

از سوی هم دبیر کل سازمان ملل می‌گوید که سازمان ملل متحد و جهان در برابر بحران های کنونی نقض حقوق بشر و بحران بشری  در افغانستان به گونه یکسان رفتارخواهد کرد.

دبیر کال سازمان ملل متحد بر تعامل با حکومت سرپرست افغانستان تاکید کرده و گفت که سازمان ملل توانایی‌هایش را به گونۀ منسجم برای رسیدگی به اوضاع افغانستان، به کار خواهد برد.

به گفته او، ۲۸ میلیون تن در افغانستان که ۶ میلیون آن در معرض قحطی قرار دارند، نیاز به کمک‌های بشری دارند. او گفته که تنها شش اعشاریه چهار درصد بودجه درخواست شده سازمان ملل برای فراهم سازی کمک در افغانستان، تامین شده است.

انتونیو گوترش افزود که وضع محدودیت‌ها بر کار زنان در نهادهای سازمان ملل و نهادهای دیگر غیر دولتی قابل قبول نیست.

نشست دو روزه در باره اوضاع افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و نهادهای جهانی در دوحه پایتخت قطر برگزار شد. این نشست از سوی دبیرکل سازمان ملل رهبری شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.