Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳ - 23 شوال 1445
شناسه خبر : 48195
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 23 جولای 2023 - 10:14 |

یعقوب مجاهد: امریکا مانع به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی است

یعقوب مجاهد: امریکا مانع به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی است

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع به شبکه العربیه گفته است که امارت اسلامی شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده؛ اما امریکا یک مانع در برابر به رسمیت شناسی امارت اسلامی است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سرپرست وزارت دفاع در این گفت‌وگو افزوده که کشورهای دیگر به دلیل فشار امریکا از به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان سر باز می‌زنند.

این مقام امارت اسلامی از کشورهای اسلامی خواسته است تا برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی اقدام کنند.

محمد یعقوب مجاهد گفته است: «شرایطی را که یک حکومت باید داشته باشد، ما آن را تکمیل کرده‌ایم. شرایطی وجود ندارد که تا اکنون تکمیل نشده باشد و جهان بر مبنای آن ما را به رسمیت نشاند. شاید این امر زمان ببرد تا آن‌ها آماده به رسمیت شناختن ما شوند؛ اما ما از همه کشورهای که تحت فشار امریکا نیستند و می‌توانند ما را به رسمیت بشناسند، می‌خواهیم که حکومت افغانستان را به رسمیت بشناسند به ویژه از کشورهای قدرتمند اسلامی می‌خواهیم تا ما را به رسمیت بشناسند و این به نفع همه کشورها است.»

سرپرست وزارت دفاع در بخشی از این گفت‌وگو، همکاری با ایالات متحده امریکا را در امر نابودی شبکه القاعده رد کرده و تاکید می‌کند که القاعده در افغانستان حضور ندارد.

آقای مجاهد افزوده است: «القاعده در افغانستان وجود ندارد. چه گونه می‌توانیم در برابر کسانی که وجود ندارند، هیچ جایی در افغانستان را تحت کنترول خود ندارند و حتی برنامه‌ی در خاک ما ندارند، بجنگیم. به نظر من، آن‌چه را که جوبایدن بیان کرد، به نحوی اعتراف به این حقیقت بود؛ اما این همکاری ما با امریکا را نشان نمی‌دهد. ما به همکاری هیچ کشوری نیاز نداریم.»

سرپرست وزارت دفاع بار دیگر ایالات متحده امریکا را متهم به نقض حریم هوایی افغانستان کرده و از واشنگتن خواسته است تا به این کار پایان دهد.

او در باره حریم هوایی کشور گفت: «همان‌طور که تاکید شده است که به استقلال افغانستان نیز احترام گذاشته شود و از خاک هیچ کشوری در برابر افغانستان استفاده نشود؛ اما امریکا این اصل را زیر پا می‌کند. در شرایط کنونی ما توانایی واکنش و ابزار لازم در برابر این پهپادها را نداریم ولی از ایالات متحده می‌خواهیم که از این کار دست بردارد. ما در کنار این‌که این اقدام را محکوم می‌کنیم، آن را نوعی از اشغال حریم هوایی افغانستان می‌دانیم.»

عزیز معارج، یکی دیگر از آگاهان مسایل  سیاسی گفت: «از انزوای بین‌المللی نجات خواهد داد. هم در مسایل امنیتی و هم در سایر مسایل برای افغانستان مفید خواهد بود. خصوصاً اگر عربستان سعودی افغانستان را به رسمیت بشناسد، ۵۸ کشور اسلامی تشویق می‌شوند که افغانستان را به رسمیت بشناسند.»

زلمی افغان‌یار، آگاه مسایل نظامی به طلوع‌نیوز گفت: «زمانی‌که به صورت رسمی سخنگوی امارت اسلامی بر مبنای عدم حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان تأکید دارد و به نحوی رییس‌جمهور ایالات متحده هم اذعان می‌کند که این گروه‌ها در افغانستان نیست. پس فشارهای محتمل اقتصادی – سیاسی بخاطر چه است؟»

محمد یعقوب مجاهد در بخشی از این گفت‌وگو همچنان تاکید کرده است که برای برطرف شدن نگرانی‌های جامعه جهانی، امارت اسلامی آماده گفت‌وگو با کشورهای جهان است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.